Så olika infallsvinklar man kan ha. Martin Jönsson menar att det är omöjligt för ICA-Stig att komma tillbaka efter köttfärshaveriet. Jag tror precis tvärtom. Vi konsumenter gillar ICA-Stig, om det är någon som kan återskapa förtroendet så är det han. Det handlar helt om manus.
Ungefär så här:
ICA-Stig står vid köttdisken och tvättar nogsamt sina händer. Öppnar dörren till kylen, man ser hur kallt det är eftersom det är lite isigt på insidan av dörren. Han tar en snabb koll på temometern och nickar. Det är OK - lagom kallt.
Han tar ut en bit kött, skär upp med en nydiskad kniv och maler i en väl rengjord maskin. Han använder handskar, han tar rena trasor som efter att de använts läggs i en tvättkorg (miljövänligt, inget engångs här inte). Köttet förpackas i rena tråg.
På diskbänken står en flaska Yes och hygienisk tvål. När Stig är färdig med köttfärsen städar han upp ordentligt och vi ser genom TV-rutan hur det blänker och ser rent ut... På disken står en skylt som säger att detta är en hygiencertifierad butik. På väggarna hänger Diplom i kötthanteringsexpertis mm mm
Repliker:
- Vi har fått in nytt kött idag.
- Självklart är vi noga med hygienen.
- Aldrig gammalt kött i min butik.
- Tyvärr det är slut, jag får in nytt i morgon. Det skall alltid vara färskt...
- Vi säljer bara dagsfärskt
- Jag maler gärna köttfärs, hur mycket vill du ha
(SvD)
Läs även andra bloggares åsikter om mat, ica-stig, ica, varumärke, samhälle, mathantering, reklamfilm
2 kommentarer:
Jag begriper inte att människosläktet överlevde tiden före datummärkningen...
Datummärkningen är en sak där får väl sunda förnuftet råda... Men Salmonella och annan snusk det vill i alla fall inte jag ha.
Skicka en kommentar