fredag 21 december 2007

Nu tar jag lite julledigt...

Julstress hemma hos mig - man kan inte tro det, huset är fyllt med familj - men ostörd läser husmor sin deckare...







Det är helt enkelt dags att ta julen lite på allvar och lämna datorn ett tag, fast jag lovar ingenting, det beror på vad som händer om åsiktsmaskinen måste gå igång.
För er som tröttnat på sill, skinka och lax kan det kanske sitta fint med en god soppa. Snabbt och enkelt, nyttigt och framförallt väldigt gott. Både grönsakshatare och barn brukar gilla den här soppan.

Grönsakssoppa (3-4 personer)

En påse djupfrysta sommargrönsaker kokas i vatten med en buljongtärning tills de är mjuka.
Plocka över nästan alla grönsaker i en bunke och spara buljongen kvar i kastrullen.
Använd sedan en stavmixer (jag har en Bamix som jag inte kan leva utan – en bra julklapp om ni saknar en sådan) och mosa till de kokta grönsakerna, späd med buljongen och smaka av med lite grädde (3-4 msk blir bra) och salt och peppar. Värm upp det hela och lägg sedan i de grönsaker ni tog undan efter att ni hackat till dem lite. Det ser snyggt ut i soppan.

Servera med valfri dryck, ett kraftigt bröd och lite köttpålägg kanske. Så blir man mätt och skön och kan dra sig tillbaka till brasan och boken igen. Lugnt och härligt…
God jul till alla mina bloggarkompisar både medhållare och mothållare - kul är det alltid och mycket har ni lärt mig under mitt första år som bloggare. Tack.
Ramberg, mitt ständiga stöd, extra tack
Kulturbloggen, min nya kompis och bloggardrottning av rang
Niklas-Muf, yes box ungdomsförbundet
PJ Anders Linder, SvD rätt och slätt
Svensson, hej hej
Jinge, ja ja, tjata på då...
Bloggen Bent, cool kille
Annica Tiger, även hon bloggardrottning
Jonas Morian, juste kille annan politisk färg
Jan Kallberg, hehe. Vi är inte mainstream vi...
Blogge Bloggelito, spännade och nya resonemang för mig
Opassande, klok tjej
Nicklas, ilsket arbetarperspektiv, men gullig för det
Och så förstås lite extra mycket hälsning till Knuff-Johan...
...
inte fler nämnda men ni andra är för den skull inte alls glömda...
och så särskilt god jul till Bloggtidningen förstås, Rosemaries och mitt nya älsklingsprojekt.
Läs även andra bloggares åsikter om ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack, och goder jul själv!

Anonym sa...

God jul, Mary!