fredag 28 december 2007

Varför inte sätta Feng Shui på måbrakontot...

Feng shui är ingen vetenskap säger filosofiprofessorn Sven-Ove Hansson och menar att det är bluff från början till slut. Å andra sidan så trodde ingen på akupunktur heller för några år sedan och nu används det inom skolmedicinen för fullt.

Vad gäller Feng shui så kan man i alla fall konstatera att det blir snyggt och trevligt i ett rum som är utrensat från massa skräp och möbler är undanflyttade från fönster och ljuset släpps in. Därför tycker jag att landstingets personal mycket väl kan gå på kurser som hjälper dem att se hur det går att göra med färger, former och ljus i ett rum. Att det påverkar människan finns det i alla fall god forskning om.

Min senaste upplevelse på sjukhus var när jag skulle gipsa ett brutet ben. Jag blev halvliggande på en brits med uppböjda ben och en operationslampa på 1000 w rakt i ansiktet ombedd att slappna av. Det var just lätt i den miljön. Slappna av nu sa de och skakade i mitt onda ben... ajaj sa jag och spände mig ännu mer.

Tänk om belysningen hade haft en dimmer eller rent av varit vänd bort från mitt ansikte, kanske med lite skön musik i bakgrunden. Vilken skillnad för både mig och personalen. Hur mycket lättare skulle det inte varit att slappna av då? Och hur mycket lättare skulle det inte varit att gipsa.

Min egen husläkare har koll på det där med miljön. Hos henne känns det som att sätta sig hemma i eget vardagsrum medan man väntar. Där finns äpplen och vatten, modernatidningar och böcker för män, kvinnor och barn. Leksaker och en liten tv som står på hela tiden. Undersökningsrummen är likaså möblerade med färg och form. Jag tror att sjuktiden förkortas där i hennes väntrum.

Jag har ingen aning om vad det är för sorts färglära som styr svenska sjukhus utseende, men avkopplande är den inte. Så om landstingspersonalen fick lite idéer om hur man kan må bra genom att möblera om lite så kommer det säkert både patienter och dem själva till godo. Det är då en bra investering med kurser, oavsett om det kallas Feng shui eller något annat. Min man kallar det hela "släng all skit" och det kan ligga en del i det också.

Man ska heller inte underskatta den sk. Hawthorneeffekten där det visade sig att just uppmärksamheten i sig hade ett större värde än det man ursprungligen ville mäta.


(Aftonbladet)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ptja om du tycker det är värt 111 000kr att jag skall komma hem till dig och berätta för dig hur du kan använda färg och form för att få det snyggt hemma så kommer jag direkt.

Direktbetalning eller faktura efter sedvanlig kreditupplysning.

Det finns garanterat billigare och bättre kompetens att hyra för att lära landstinget hur de skall möblera än att anlita bluff&båg metoder.

Mary X Jensen sa...

Det finns andra utgifter hos landstinget som bekymrar mig mer faktiskt än om de anställda får gå på en kurs.

blippe sa...

"Det finns andra utgifter hos landstinget som bekymrar mig mer faktiskt än om de anställda får gå på en kurs."
Uppenbarligen inte bedrägerier iaf...

Mary X Jensen sa...

Vad menar du med bedrägeri? Att någon går på en kurs? Det finns vl många kurser och utbildningar som kan ifrågasättas i så fall.

Jag tänker på rutiner.
Ett exempel kan vara att man blir gipsadee tre gånger under ett besök på sjukhuset fastän man egentligen inte ska ha något gips.

Ett annat att man blir kallad till läkarbesök för att man ska få en remiss till en undersökning som ska göras och som i sin tur sedan skapar ytterligare ett läkarbesök... Kallelse till undersökning borde ha kommit först så hade man sparat ett läkarbesök.