fredag 28 december 2007

1984 är en varning - inte en manual...

Rubriken ovan knyckte jag från min vän Per Hellqvists intressanta blogginlägg om sin syn på den senaste tidens intressanta diskussioner om övervakning. Han är säkerhetsexpert och ligger fyra på Computer Swedens lista Sveriges Skarpaste Säkerhetsexperter - (och om någon är intresserad så känner jag de flesta av dem så jag är inte helt ute och cyklar när jag nu skriver om och är djupt intresserad av detta ämne ;-)) . Litte Lassievarning på det, men jag är inte på alla sätt en helt vanlig moderattant.

När Per H i sitt inlägg kombinerar det senaste utredningsdirektivet om polisens rätt att få veta IP-adresser lite lättvändigt utan att ens brottsmisstanke behöver föreligga med en annan utredning om att brottsprovokation kan bli ny polismetod, ja då blir man riktigt mörkrädd. Kombinera det sedan ytterligare med mitt inlägg i går om de omdömeslösa poliserna så kan ni tänka er själva olika scenarios framöver. Gillar ni det?

Nu ska jag läsa utredningsdirektivet om polisens arbetsmetoder och återkommer därefter ...

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,
, , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Du menar 1948 ? =P