söndag 6 januari 2008

Denna ständiga feghet - tre mot en...

Undra på att man ibland får svårt att tycka synd om män. Det gäller absolut inte generellt nu, de flesta är verkligen justa och borde stå upp lite mer för det och ta avstånd från dessa otäckingar som gör stan obehaglig för kvinnor att vistas i. Det bästa är nog om killar talar om för andra att de är kräk...

Men när tre killar ger sig på en ensam tjej på en busshållplats!!! Inte kan det vara kärlek de direkt är ute efter, utan snarare handlar det om makt som ska visas genom våld mot svagare person. Varje dag står det om något liknande i tidningarna, så det händer. Även killar kan drabbas av övergrepp och det är inte på något sätt mindre allvarligt.

Man undrar vad det är med vissa människor, hur är det ställt med intellektet? Eller stängs det av med jämna mellanrum hos vissa? Vad beror det i så fall på?

Var tog rörelsen Real men don´t rape vägen?

(SvD)


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

19 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,

då jag är man så tar jag mycket illa upp av ditt uttalande att du "ibland får svårt att tycka synd om män". Jag undrar också varför du tror att män inte tar avstånd från gruppvåldtäkt. Klart vi gör! De svinen som utförde detta är värd allt förakt.

Din manssyn är inte trevlig - i alla fall inte så som den framförs i denna blog.

Mary X Jensen sa...

Läste du vad jag skrev?

Det handlar absolut inte om alla män, utan ett fåtal. Det står så i min blogg också i andra meningen.

Jag hedrar verkligen de män som tar avstånd från dessa dumheter. Både män och kvnnor måste hjälpas åt så att det blir ordning någon gång...

Jag gillar män jättemycket ;-) och har turligenn og bara trevliga i min bekantskapskrets.

Anonym sa...

Mycket tråkig läsning.

Jag tror att man drastiskt kan minska antalet våldtäkter genom att legalisera prostitution och öppna flertalet statliga bordeller med överkomliga priser.

Mary X Jensen sa...

Detta har inget med prostituion att göra enligt min uppfattning. Jag är ingen förespråkare för prostitution på något sätt. Jag vet att det finns och där tar mitt personliga intresse för frågan faktiskt slut.

Våldtäkt handlar om förnedring, våld och människoförakt...

Anonym sa...

Hej Mary,

Jag tar inte illa upp, eftersom din attityd är så vanlig att du knappats kan lastas för det du skriver. Men jämför med om du istället skrivit att

"Undra på att man ibland får svårt att tycka synd om invandrare. Det gäller absolut inte generellt nu, de flesta är verkligen justa och borde stå upp lite mer för det och ta avstånd från dessa otäckingar som gör stan obehaglig för svenskar att vistas i. Det bästa är nog om invandrare talar om för andra att de är kräk..."

Förstår du att man kan ana visa speciella attityder med den formuleringen?

Vi lever i ett tid när man får skriva nästan vad som helst om män, och människor reflekterar nästan inte längre över det, utan ser den här typen av påhopp som helt normalt, men det gör inte det hela trevligare.

-Anders Bondensson

Mary X Jensen sa...

Det kan ligga något i det du säger, men å andra sidan kan en man vara både invandrare och svensk, indian eller kines, eller hur?

Och just i det här fallet handlade det om män/killar som våldtar en kvinna på en busshållplats, eller hur?

Senkan jag hålla med om att kunde formulerat mig på annat sätt för att inte stöta mig med manligheten, hehe... Ska tänka på det i fortsättningen jag lovar.

Anonym sa...

Jag trodde jag hade kommit in på en feministisk blogg. Men kollektivistiska förklaringsmodeller är kanske en del av "nya moderaterna".

Varför spekulerar du inte ens i gärningsmännens etnicitet, religion och kultur? Är det här ett brott som svenska män i största allmänhet kan tänka sig att begå eller acceptera om någon kompis föreslog det?

Kanske är det för jobbigt att inse att problemet inte slumpas fram hos män generellt, utan odlas hos vissa främmande män som har importerats hit genom politiska beslut. Beslut som moderaterna har gett sitt samtycke till.

Mary X Jensen sa...

Jag är feminist på det sätt att jag tycker att vi ska ha ett jämställt samhälle. Dock med hänsyn tagen till de olikheter som präglar oss som individer... Ingen hyperfeminist alltså, haha.

Flera har reagerat på min första mening i inlägget. Det var synd att ni inte också läste mening två och resten av inlägget där jag verkligen hävdar att det finna många justa killar och att det kanske finns anledning för er såsom varande män att säga till de andra att det inte är tufft att våldta tjer.

Huruvida man ska dra slutsatser att det alltid är invandrarkillar som begår den här typen av brott så tycker jag att det är att förenkla problematiken. Det finns mång atölpar som heter Sven Johansson också. Tyvärr...

Att säga att någon "importerats hit genom politiska beslut" - det tycker jag är ett oerhört fördomsfullt sätt att uttrycka sig på.

Sen så är det mina egna moderata karameller som bjuds på i denna blogg. De följer kanske int ealltid partilinjen men det är en frihet man kan ta sig om man är öppen med saken.

Anonym sa...

Hej, för att ingen folkgrupp ska ta smällen av denna händelse så är det viktigt att alla får veta, dessa tre männen var av olika ursprung alla tre. Så ingen kan peka ut någon folkgrupp och säga "dom där jävla *****".

Mary X Jensen sa...

Tack för det sista inlägget anonym...

Anonym sa...

Anonym 23.00: Det var väl inte helt överraskande iofs. Varför passar du inte på och avslöjar hemligheten om deras ursprung så att vi äntligen får klarhet i frågan?

Mary X Jensen sa...

Spelar det egentligen någon roll George?

Det är handlingen som är avskyvärd inte att hitta syndabockar som man kan stoppa i fack.

De skyldiga ska sättas dit och var de har sitt urprung är fullständigt ointressant i det här sammanhanget.

Anonym sa...

Mary: Spelar det någon roll att det är män?

Såklart det har betydelse vilket ursprung de har. Statistiken över vilka folkgrupper som bidrar med vad i Sverige kan tjäna som underlag till politiska förändringar. Om det visar sig att vissa grupper är överrepresenterade i brott så är väl det något som bör undersökas och åtgärdas?

Men hur ska man kunna göra något om man inte ens identifierar problemet? Är det ett lämpligt förhållningssätt i några andra sammanhang?

Anonym sa...

OK Mary - bra att du ångrar (i alla fall lite grann) denna hets mot folkgruppen män :)

Däremot så får du gärna hetsa mot de killar som i grupp våldtar tjejjer. Det är otroligt svinaktigt och jag tycker inte det minsta synd om dem om de skulle bli "orättvist" behandlade.

Man skall iofs se upp lite innan man hänger ut svin - det har hänt ganska många gånger att oskyldigt anklagade råkat mycket illa ut. Man bör vänta tills man vet säkert.

Sen - feminism ... hmmmmm ... vad skulle du säga om det bildades grupper som kämpar för maskulinism.

För - det är inte som i din definition av feminism. Feminism är inte att kämpa för jämställdhet. Feminism är att kämpa för kvinnor. Det är en fundamental skillnad mellan dessa två.

Mary X Jensen sa...

George, nej egentligen spelar det ingen roll om det var män, men nu var det ju det. Det var inte kvinnor som våldtog kvinnan vid busshållplatsen. Könet var den gemensamma nämnaren den här gången, eller hur?

Att man sedan kan bryta ner problemet i alla möjliga variabler är för mig en annan sak. Det kan vara sociekonomiska, ursprung osv.

Man kan naturligtvis bryta ner det hur som helst, men jag ser ingen aneldning att diskutera det just här. Däremot hörde jag alldeles nyss på radion att det kommit en ny rapport från BRÅ om pojkars våld. Där kanske du kan få lite belägg för dina idéer.

Mary X Jensen sa...

Min mening är inte att hetsa mot män, absolut inte. Men just i det här fallet så var det ju män det handlade om eller snarare kanske slynglar. Det är inte allamän som är det förstås.

Vad gäller feminism så finns det lit eolika definitioner på det. Min tillhör inte tokfeminismens precis.

Jag tycker inte att vi ska arbeta emot varandra uten med varandra, men samtidigt måste ju skillnaderna fram. Men när det framställs som dem mot oss likt det Pär Ström gjorde häromdagen blir jag galen. Det är en omodern syn tycker jag. Sen var grundtanken kanske att även killar emellanåt blir lidande - så som du uppfattade min skrivning till exempel. Det är olyckligt. Men just i det här fallet så var det killar det handlade om. Men jag lovar att tänka mig för nästa gång jag skriver något liknande.

Anonym sa...

Tänk att det ska vara så svårt att läsa innantill...

Jag uppfattar inte det du skrivit som manförnedrande på något sätt. Tvärtom är du väldigt tydlig.

Real men don't rape - ja, vart tog det vägen?

Att legalisera prostitution lär knappast minska antalet våldtäkter. Våldtäkt är inte en sexuell handling, utan en maktdemonstration.

Anonym sa...

Mary: "Könet var den gemensamma nämnaren den här gången, eller hur?"

Med den gemensamma nämnaren har du fått med halva Sveriges befolkning. Visserligen lägger du in brasklappen att de flesta män är justa, men samtidigt bör tydligen de justa männen förklara för våldtäktsmännen att de är kräk. Du utgår alltså från att det finns någon form av vänskaplig kontakt mellan dessa grupper. Det gör det inte.

Samma grupper som kan tänka sig att gängvåldta en kvinna är nämligen samma grupper som kan tänka sig att gängmisshandla och gängråna "justa män". Som av en märklig slump tillhör dessa våldtagna kvinnor och justa män i regel samma folkgrupp. Samtidigt väntar vi fortfarande på den första gängvåldtäkten med minst tre svenska gärningsmän.

Att ha någon sorts aversion mot män i största allmänhet efter en gängvåldtäkt i Sverige är alltså lika missriktat som att anklaga män för 9/11-attentaten. Men det kanske var din reaktion då också?

"Ibland är det svårt att tycka synd om män, de flesta är justa, men de borde tala om för de andra att de är kräk som kapar flygplan och störtar dem i skyskrapor."

Anonym sa...

Hej! Jag är då också en man "nu ska jag klaga som ett riktigt svin också" Män är POJKAR nu för tiden, det finnsbara några få män därute "dom MÄN som inte ser kvinnor som ett objekt och har makt kontrolls besvär (eller vad det nu heter)" Jag håller verkligen med dig, hur kan ni ens tycka synd om en man, när 3 män går på en ensam tjej och antastar och diskriminerar henne så djupt? Självklart finns det kvinnor som har samma problem, men majorotetiskt sätt är det enbart "pojkar" då, som jag kallar dom, som har det här problemet. Finns väll 1-3% av alla kvinnor som är så, och 97-99% av alla män... Jaja iallafall, här har du ett ljus i ditt mörker! Nu är jag dock bara 18 bast, haft ett skit liv, på riktigt, vilket inkluderade väldigt mycket våld mot min mamma. Men jag har sett, hört och varit med om så mycket att jag iallafall, med min sista logik kunnat fatta att alla kvinnor är underbara, utan er hade jag inte suttit här, punkt slut. Och jag hade aldrig insett hur "pojkar" kan kalla sig för män, när dom inte ens kan visa alla kvinnor RESPEKT, KÄRLEK och KÄNSLOR. Så, tack för att du finns! Mitt liv är ert fel! Jag ber på mina bara knän för er, tack. :-) Mvh. Lennie T.L
Ps. Läs min blogg på min hemsida! ds.