söndag 20 januari 2008

En modern konstnär som fildelar...

Jag fick ett mail från min kompis Janne

> -----Ursprungligt meddelande-----

> Från: J Kallberg
> Skickat: den 20 januari 2008 19:39
> Till: Mary X. Jensen
> Ämne: Jag fildelar "Så sänkte jag Sovjetunionen"
>
>
> Jag fildelar "Så sänkte jag Sovjetunionen"
>
> http://kallberg.blogs.com/jan_kallberg/2008/01/positiv-fildeln.html
>
> Liza Marklund m.fl. behöver bara räkna följande enkla modell.
>
> 2 paket kopieringspapper + toner = 125 SEK
>
> Boken på Adlibris, Bokus, Pocketshop etc = 39 - 62 SEK
>
> Var är faran med fildelning?
>
>
> JK

4 kommentarer:

opassande.se sa...

*gapskrattar*

Mary X Jensen sa...

Ja, det är Janne i en ask. Kort, koncist och självklart...

Anonym sa...

'Toner' förutsätter en laserskrivare. Med en färgskrivare - t om med svartvit utskrift av ... 704 sidor, som Kallbergs bok, går det åt två färgpatroner á ca 200 kr, plus papper. Ca 450 spänn för en bok, som inte ens är inbunden!

Jämfört med ... 62 SEK på en välsorterad cyberrymdsboklåda.

(Månne förlagen har en konspiration med skrivartillverkarna? Vi vet ju hur det ligger till med strumptillverkarna och Electrolux ... )

Björn sa...

Det beror väl på vad man försöker bevisa. Exemplet är ju helt oanvändbart för musik/film som antagligen står i proportionen 1000 till 1 i jfr med onlineböcker. Och vem i helvete är så dum att han skriver ut en pdf-bok?

Uträkningen beror dessutom helt och hållet på folks betalningsvilja. Det verkar råda någon slags utpressningsförhållande. Gör era produkter tillgängliga online till ett pris som vi är villiga att betala (så nära noll som möjligt) annars tankar vi hem dem ändå. Det är snyggt, det!

Liza Marklund är dessutom naturligtvis inte emot fildelning (där försöker ni blanda bort korten). Hon motsätter sig icke sanktionerad fildelning av upphovsrättsskyddat material och det är något helt annat.