lördag 12 januari 2008

Ett helt onödigt krig dessutom...

Det pågår ett Cybermoderaternas krig menar Johannes Åhman. Det är egentligen väldigt synd och dessutom onödigt. Personligen så befinner jag mig någonstans mittemellan - mer åt det moderna än åt stofilhållet måste erkännas. Men insåg häromdagen vid ett samtal med en annan moderat att frågan pågår på helt olika plan och mitt favoritcitat passar som vanligt in här.

"I know that you believe that you understood what you think I said, but I am not sure you realize that what you heard is not what I meant." (Robert McCloskey)

Två ingångar i två frågor som berör varandra, erkänner att jag själv ganska ensidigt tagit parti för Karls Sigfrid som jag tycker är en modern ståndpunkt. Blir irriterad över att andra anser sig något slags tolkningsföreträde utan att egentligen lyssna . Men båda sidorna har sina poänger.

Upphovsrätten är självklart en viktig sak. Den personliga integriteten en annan. Men om musikindustrin får tillgång till att kolla efter om jag gör saker som de inte gillar på min dator så blir det trots allt lite läskigt.

För har man väl släppt in en så har man snart alla möjliga på besök som frågar efter andra hemligheter än vilka filer man laddar ner. Vilket i sig innebär att man öppnar min elektroniska post. Mina kuvert alltså. Jämför med brevhemligheten. Posten får inte öppna brev utan väldigt omfattande procedurer. Det är också därför exempelvis pedofiler använder sig av vanlig postgång för att förmedla sina alster till varandra. Så kommer naturligtvis även den som tror sig kunna bli haffad för illegal musiknedladdning att göra i fortsättningen. Skicka den fysiskt istället för över nätet. Så länge vi nu har brevhemligheten kvar alltså. Det kanske blir nästa steg, att ändra på den också. Så att postens tjänstemän i framtiden sitter och går igenom alla kuvert innan du får Posten. Så som gjordes på en tidning jag arbetade på en gång i världen. Kamrern satt och öppnade all post innan man själv fick läsa den, det oavsett om det var privat eller inte. Det var inte roligt.

Frågan om upphovsrätten kan inte lösas genom fri tillgång till allas privata sfär. Det måste gå att lösa på annat sätt. Frågan måste hanteras av människor som förstår både tekniken och lagen. Det är inte min uppfattning att det görs idag. Att slå varandra i huvudet är lätt, att föra en dialog är svårare. Men det är en nödvändighet.

(DN)

, , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: