tisdag 29 januari 2008

Just det - inte svart eller vitt...

Tiidgare har här skrivits om problematiken upphovsrätt och personlig integritet. Fildelning eller icke fildelning. För egen del anser jag att den personliga integriteten bör gå före upphovsrätten. Där med inte sagt att det är OK att stjäla andras verk. Men det är liksom inte samma sak. För den personliga integriteten ska inte kränkas för att man genom att göra det ser en metod att sätta dit fildelare. Det finns säkerligen andra sätt man kan komma på. Det är helt orimligt att blanda in oss alla kreti och pleti som inte har med saken att göra.

Däremot vilket tidigare har diskuterats livfullt är det kanske dags att fundera kring upphovsrätten, hur den ser ut idag ochhur den är anpassad till ny teknik. Om det är moraliska eller kommersiella syften vi utgår ifrån.

Niklas Lundblad efterlyser en akademisk diskussion om upphovsrättens roll i IT-samhället. Helt ense på den punkten. Jag önskar att våra politiker, i synnerhet Beatrice Ask skulle vilja ta den bollen. Efter vad jag på omvägar hörde så har hon i princip bestämt sig för att besluta om att det ska bli OK att jaga människor via IP-nummer. Det indignerar mig något alldeles oerhört att moderater överhuvdtaget tänker i dessa banor.

(SvD)
(Expressen)

Läs vad andra tycker: , , , , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Charlotte W sa...

Håller helt med dig.
En trevlig moderatblogg det här, jag får nog modifiera mina fördomar om moderater litegrann (men bara lite :-)).

Anonym sa...

Du vet, jag är inte den som är den när det gäller dig. Jag gillar faktiskt det du skriver ibland!

Anonym sa...

"s/stjäla andras verk/begå upphovsrättsintrång/"

//steelneck