söndag 20 januari 2008

Nu har du nog förenklat det Marklund...

Jag tillhör inte piratpartiet men däremot tillhör jag dem som vill bevara brevhemligheten och värna om den personliga integriteten. Det är helt avgörande i min värld. Jag använder också min dator hela tiden och kör över filer till andra och letar efter information. Olagligt fildelar jag dock icke. Av den anledningen finns det inte några skäl att hålla koll på vad jag gör i min dator heller.

Dessvärre så hänger den saken just nu ihop med upphovsrätten och diskussionen om olaglig fildelning, eftersom det finns förslag om att min dator och vad jag gör på den och internet skall kunna avlyssnas ad hoc. Utan att jag ens är misstänkt för något!!! Tycker du att det är OK? Jag tycker det inte.

Det finns all anledning att fundera över den här frågan ett steg längre än till upphovsrättens vara som den är. Den har ändrats förut - varför inte nu?

Kanske att alla ska läsa på lite om IB-affären. Åsiktsregistrering. Vill vi ha det? Är upphovsrätten värd detta? För det är dit vi kan vara på väg nu om det tillåts att kontrollera allas datorer efter olagligt nedladdade musikfiler helt utan att det ens föreligger någon misstanke om saken.

Min pensionerade granne sa häromdagen. Ja, vet du jag har två datorer där inne men jag har helt enkelt dragit ur sladdarna ur väggen...

(Expressen)

, , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: