lördag 5 januari 2008

Vad ska jag köpa i Teliabutiken då...

Nu går Telia ut med att alla kunder som haft problem med e-posten ska få en värdecheck på 200 kronor att använda i Teliabutiken. Flott som sjutton - men vad ska jag köpa där? Om jag bor i Växjö kunde jag i och för sig få nummerpresentatören Anita och en mobiltelefon för sammanlagt 195 kronor. Säg får jag en femma i växel tillbaka då? Någon Högtalartelefon Spirit för 595:-, i modern Star Trek-design på samma ställe räcker inte premien till för då måste jag betala extra. Hur ofta springer ni in dörrarna i Teliabutiken?

Jag tror att Telia kan strunta i premien om det fixas en fungerande support som begriper att det är de som är fronten mot kunden. Vi står ut att vänta om det blir fel, flera dagar till och med.

Men vi står inte ut med att i telefonen få höra att felet ligger hos oss och att vi ska dra ur våra routrar och brandväggar annat och köra direkt via modem ut på internet. Rent av kanske det är just det rådet som ställer till det hela? Vad vet en enkel kund som jag. Prata med IT-avdelningen vet jag. De har kanske svar och vet en del om hackers och crackers.

Läs gärna min artikel om Kundtjänst, där finns ett och annat att fundera över. Den är skriven ur ett kundperspektiv.

Uppdatering: Nu är tydligen en hel massa mail spårlöst försvunna också. Ojdå!

(Aftonbladet)
(Aftonbladet)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag är också kund hos Telia (såväl fast telefoni och ADSL som mobil, antagligen därför att jag skaffade telefon redan på Televerkets tid), men de problem med e-posten du nämner har gått mig spårlöst förbi, helt enkelt därför att jag inte har min e-post hos Telia.

Jag skaffade Telia ADSL sommaren 2006 i samband med att jag installerat Ubuntu Linux hemma, och jag vill minnas att det då ingick både e-postlådor och webbsidor i abonnemanget, men eftersom jag redan betalade för att ha bådadera på ett webbhotell under min egen domän såg jag ingen anledning att utnyttja det Telia erbjöd utan extra kostnad. Jag anser mig beroende av att ha fungerande e-post (webbsidor kommer i andra hand), och då lägger jag gärna en slant på enbart det, så att min leverantör har press på sig att också leverera den där e-postfunktionen. Gratistjänster såsom Hotmail och Gmail ger jag inte mycket för; det är bra att de finns för slit-och-släng-bruk, men min regelmässiga kommunikation med mina vänner vill jag inte lägga helt i händerna på främmande makt eller utländska kommersiella intressen bara för att det är gratis. Man får vad man betalar för.

Sedan vill jag inte påstå att min nuvarande e-postlösning är hundraprocentigt tillförlitlig den heller, men om jag tappar bort något brev, så har jag oftast mig själv att skylla, genom att jag delvis har snickrat ihop min lösning själv. Det kan jag leva med.

Att jag är stamkund hos Telia innebär alltså inte att jag är odelat positiv till deras tjänster, men för stunden har jag inte mycket att klaga på för egen del. Deras "support" har jag knappt behövt använda alls, och när det har varit aktuellt så har det vanligen inte varit i egenskap av kund hos dem, utan i egenskap av e-postansvarig på mitt arbete när vi erhållit spam från Telias kunder. En gång skickade jag ett klagomål till Datainspektionen rörande reklam utan angivande av adresskälla, med kännedomskopia till Telia Abuse. Du kan tro att jag suckade när Telia svarade att jag borde kontrollera mitt antivirusprogram. Datainspektionen svarade flera månader senare att någon åtgärd inte var aktuell, emedan en lagändring var i antågande. Goddag yxskaft, i dubbel upplaga.

Jag funderar på att be Telia stryka mina uppgifter ur telefonkatalogen, så att inte folk i onödan lockas att ringa mig i fortsättningen. Om förslaget om trafikdatalagring blir verklighet, så kommer nämligen varje telefonsamtal att registreras hos polisen (ok, uppgifterna skall visserligen rent fysiskt lagras hos operatörerna, men det görs enkom för polisens räkning, så det är samma sak), och jag vill inte bli polisanmäld av kreti och pleti bara för att jag svarar i telefon. Abonnemanget lär jag dock behålla, eftersom det är en förutsättning för ADSL-tjänsten. Jag är inte heller ute efter skyddat nummer, utan de få gånger jag ringer någon vill jag att mottagaren skall se att det är jag, inte att bara polisen skall se det.

Kan man beställa tjänsten "oregistrerat privatsamtal" från Telia om man betalar försäljaren en extra slant under bordet, tro? I annat fall får jag väl titta på någon variant av IP-telefoni via krypterat VLAN...