fredag 7 mars 2008

Bageri och snusk...

Skulle härom dagen köpa semla på det lokala kondiset. De måste tillhöra Stockholms bästa semlor även om testpatrullerna inte når ända ut i obygden. Damen i kassan var förkyld och stod och hostade rakt i sina händer och plockade med pengar när jag kommer in. Sen tar hon sig i ansiktet och torkar bort rinnsnuvan och expedierar kunden som var före mig. Denne skulle ha en kanelkrans. Expediten tar upp kransen med sina händer och stoppar den i påsen. Då gick jag därifrån faktiskt. Kommer nog aldrig att handla i det där bageriet något mer eftersom bilden av av damen med snuvan och hostan som tar i brödet för alltid fastnat på näthinnan nu. Nåväl alltid sprar min in några kalorier.

Själv är jag väldigt kräsmagad och tycker att det där med regelbunden handtvätt och att hosta gör man i armvecket samtidigt somm an vänder sig bort från publiken tillhör självklarheterna. Det borde vara extra viktigt när man arbetar med mat som andra ska äta.

(SvD)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

3 kommentarer:

Unknown sa...

Jag håller med om att det är märkligt att hygienen tas så slappt på i Sverige. Jag reagerade inte på det förrän nu när jag flyttat till Warszawa, och här är det vanligt att en person ger dig dina varor och en annan som tar betalt. Den som hanterar varor har i princip alltid plasthandskar.

Jag skulle inte heller gå tillbaka till ditt kondis.

Rolle sa...

Du skulle väl egentligen kontaktat ägaren eller hälsomaffian enligt praxis i angiverilandet Sverige. Till mj: liksom i Italien då ( förutom plasthandskarna och det organisatoriska kaos som alltid uppstår där). Det visste jag inte att Polen låg så lång framme när det gäller hygien. Ligger det i folksjälen tro eller är det påfört uppifrån?

Mary X Jensen sa...

Javisst bordejagväl ha kontaktat ägaren, men tyvärr så är inte hellerhon särskilt kul. De får förlora en kund i stället. Och så några till, dem som jag berättar detta för.