onsdag 19 mars 2008

Hela tiden krockar det nya med det gamla...

SEBs personal får inte längre surfa på Facebook och Youtube på arbetstid. Nehej. Inte på några andra sociala nätverkssajter heller. Det handlar om att ägna sig åt företagets kärnverksamhet under arbetstid menar den it-säkerhetsansvarige på banken.

Det är väldigt intressant det här hur ny teknik krockar med gamla föreställningar. Textbaserad skärm är OK men så fort det blir grafik så blir det för skojigt. Då blir det genast privat. Så kan vi inte ha det.

Men tänk så här du som är chef. Telefonkatalogerna börjar försvinna, visserligen kanske det finns någon gammal någonstans men den är säkert inaktuell. När jag vill ha tag på mina kontakter så kollar jag på självklart på Facebook. Det är min nya adressbok helt enkelt. Där kan jag också hitta nya kontakter och även träffa på såna som jag inte kände förr och som kanske känner någon som jag känner. Vilka affärsmöjligheter finns det inte i detta? Facebook är inte bara kul - det är till nytta också.

Varför utgår gamla stofiler (förlåt mig men jag känner så för teknikfientlighet) ifrån att allt som har färg är för roligt? I de nya sociala nätverken finns stora möjligheter att skaffa nya kunder och knyta ihop gamla med varandra. Förstår ni inte det på SEB? Och andra ställen där vissa sajter stängs av. Att folk sitter och porrsurfar kanske inte hör till kärnverksamheten men att vara social med sin omgivning hör definitivt till.

Det är väl möjligt och till och med troligt att det finns en och annan som missbrukar sin tid och gör fel saker när de borde arbeta. Det är nog samma personer som har långa privatsamtal och överhuvudtaget ägnar sig åt annat än arbete ändå. Med eller utan internet, skulle jag tro.

Visst visst man ska använda de kundregister som finns... Finns det någon utveckling i det?

Men vad jag har förstått så jobbar det välutbildat folk på SEB, skulle de inte kunna arbeta med frihet under ansvar? Är det rätt att stänga av modern teknik för alla för att någon missar sitt ansvar? Kanske att man skulle kunna tänka sig något slags regelverk, eller en liten kurs, ett policydokument... Inte blir det de vassaste knivarna i lådan med de unga i som vill arbeta på företag som stänger av delar av internet.

Man måste lära sig att leva med internet och modern kommunikationsteknik helt enkelt, det är liksom här för att stanna...

(SvD)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: