onsdag 19 mars 2008

Hur ska vi slå hål på myten...

Björn Ulveus väl känd som duktig musikskapare skriver om upphovsrätten och fildelning och jag känner att jag suckar och håller med Emma när hon skriver att fildelningsdebatten inte handlar om att ta bort upphovsrätten eller att musiker ska bli utfattiga och icke erkända. Jag tror att Björn Ulveus med flera faktiskt inte har hängt med riktigt i det här utan tror att fildelning är det som kommer att slå sista spiken i kistan för alla musiker och författare.

Det är möjligt att Piratpartiet med sitt namn får det hela att låta som om det just är röveri det hela handlar om men så är det faktiskt inte, deras avsikter har ett annat djup. Piratpartiet kanske ska byta namn ;-) (det är väl bäst att jag tillägger att jag retas för den som inte har humor, men lite allvar är det)

Fildelning är en modern distributionsteknik helt enkelt, och CD-skivor är för dyra och håller på att försvinna från marknaden. Tidigare media som försvunnit under min ändå ganska korta livstid är - 78-varvare, singel- och EP-plattor, LP, rullband, kassettband osv...

Det visar sig att nedladdning av musik och filmer ökar intresset istället för tvärtom. Det går alltså inte bara dåligt för musikbranschen även om inte CD-skivorna säljer som förr. Men rullbandspelarna är borta, skivspelare har bara entusiaster numera, kassettbandspelare har jag iofs en här i lådan, men den används inte. CD är faktiskt på väg bort... Vad ska branschen göra då? Hur ska man nå ut med sina verk? Det kan man undra. Vore det inte smartare att försöka finna på nya vägar att tjäna pengar som alla andra får göra när tekniken springer iväg. Att se möjligheter istället för att hänga sig kvar i det gamla?

Vad jag och många med mig absolut inte vill är att upphovsrätten ska stå över och vara mer värd än den personliga integriteten. Övervakningssamhället med massövervakning ska inte underlättas utan tvärtom. Tyvärr så gäller inte den här frågan om fildelning bara upphovsrätten utan det handlar om så mycket mer och så mycket viktigare frågor - där skyddet för den personliga integriteten är i mitt fokus. Men dessvärre kommer den i skymundan och ibland känns det som om just frågan om fildelning egentligen är en täckmantel för något mycket värre. Det skrämmer den konspiratoriskt lagde.

Anna König Jerlmyr skriver på sin blogg så här - jag håller med henne... Särskilt i det sista stycket.

"I korthet tycker jag så här: Den befintliga lagens effekter måste följas. Rättsväsendets resurser ska koncentreras för att jaga till exempel våldtäktsmän - inte enskilda fildelare.

Men, jag står fortfarande upp för upphovsrätten även om det tär på. Däremot är jag inte främmande för att se över lagen eller att diskutera förändringar. Det kommer också en utredning till sommaren om att uppmuntra lagliga alternativ, detta är bra."


(Aftonbladet)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

4 kommentarer:

Unknown sa...

"Det kommer också en utredning till sommaren om att uppmuntra lagliga alternativ, detta är bra."
Det är väl ändå inte statens uppgift att reda ut hur en specifik bransch ska sälja sina produkter? Eller hade vi en utredning för 100 år sedan hur företag som tillverkade ångmaskiner skulle fortsätta tjäna pengar? Då kanske det är dags för en statlig utredning som utreder hur telekomindustrin kam motverka sina numera minskande vinster? Finns det verkligen inte något bättre att lägga skattepengar på?

För övrigt står även Piratpartiet upp för upphovsrätten, om än i reformerad form.

Mary X Jensen sa...

Det kan du ha rätt i Erik. Men det finns ändå ett tecken på att man ändå börjar tänka lite, eller hur?
På en förändring. Man får vara glad för det lilla i dessa dagar ;-)

Jag vet att Piratpartiet även står för upphovsrätten om än i reformerad form det är också det jag önskar att andra ska komma fram till. En del behöver utredningar, tänk på det.

I den här frågan är jag nästan i allians med Piratpartiet, haha. Men det känns som om det är en genrationsfråga (inte ålder).

Urban Sundström sa...

Hej ! Bra skrivet ! Därför pushar jag det.

http://www.pusha.se/internet/7104_Hur_ska_vi_sla_hal_pa_myten...

Hälsn. Urban

Anonym sa...

Det är alltid bra att kunna lite historia innan man ger sin in en diskussion.

Så jag vill uppmärksamma de som läser det här att ta och läsa Lawrence Lessig's böcker om tillkomsten av copyright.

Det är en mycket spännnade och lärorik historia, som flertalet av upphovsrättstalibanerna inte känner till.

Ladda ned och läs;

Lawrence Lessig - The Future Of Ideas
http://www.the-future-of-ideas.com/

Lawrence Lessig - Free Culture
http://www.free-culture.cc/freecontent/

Notera att författaren, Stanford professor och advokaten Lawrence Lessig valt att tillgängligöra böckerna för allmänheten utan att ta betalt.