torsdag 27 mars 2008

Vad tycker arbetsgivarna...

Sjukförsäkringen är åter på tapeten. På ena sidan står de som anser att det här nya är uppåt väggarna. På andra sidan står regeringen som håller på arbetslinjen och menar att alla ska jobba så mycket som möjligt.

Jag saknar den i mitt tycke viktigaste variabeln här, och det är arbetsmarknaden. Vad säger arbetsgivarna om alla nya regler? Vill de ta emot halvsjuka personer som inte kan jobba fullt ut? Har de planerat för halvtider och deltider och annat som är nödvändigt för att sjukförsäkringsreglerna ska fungera? Vill de nyanställa en halvsjuk person? Vill de anställa en person som har familjen 75 mil bort? Hur har man tänkt här?

Om man blir sjuk och det kan drabba vem som helst som en blixt från klar himmel så kan man bli av med jobbet om man är sjukskriven längre än 6 månader. Hur är det tänkt där? Om man nu funderar på vilken arbetsgivare som vill anställa en sjukling? Det är inte helt klart att arbetsgivare bortom hemmafronten är mer intresserade av att anställa än den som är nära. Det här får jag inte riktigt att gå ihop.

Kanske att det saknas ett helhetsperspektiv här? Vore hur som helst intressant att veta. Uppdatering: Detta är en helt instrumentell fråga alltså. För arbetsgivarna måste tycka att det hela är OK annars så fungerar inte planen. (skriver detta med anledningen av kommentaren nedan och frågan om jag börjar bli sosse).

Å andra sidan, en kort blick på den lista Aftonbladet presenterar om hur länge man får vara sjukskriven för det ena och det andra så ser det väl inte så konstigt ut i alla fall. Vad jag förstått så är det rekommendationer som är ledtrådar till läkare och försäkringskassa. Rekommendationer alltså, inte hugget i sten. Eller är det fel?

Däremot tycker jag att det är väldigt konstigt att inte läkare själva har förtroendet att sjukskriva sina patienter utan att det ska gå via Försäkringskassan, men det är en egen reflektion utan att jag egentligen har någon erfarnehet av saken. Det blir en extra administration som är onödig och ökar risken för felaktigheter snarare än det minskar den. Vem kan bäst se om en människa är sjuk, doktorn som har direktkontakt med patienten eller den tjänsteman som sitter med ett papper i handen?

Rehabilitering och engagemang så att den som blir sjuk snabbt blir frisk igen är den enda rätta välfärdspolitiken enligt min mening. Ingen mår bättre av att gå sjukskriven år ut och år in. Läs om rehabiliteringskedjan här, det ser väl inte så dumt ut? Kanm an bli frisk fortare genom att få stöd och hjälp ska väl inte det ses som något negativt?

Jag skulle vilja veta om det är någon som tycker att sjukförsäkringssystemet är bra som det är idag? Inte ens socialdemokraterna var nöjda med sitt gamla lapptäcke.

Läs mer om vad som gäller vid sjukdom här. De flesta sjukdomar som vi drabbas av tar inte mer än 14 dagar att bli frisk ifrån. Ibland när man läser om de nya förslagen kring sjukförsäkringen kan man tror att hela folket var drabbat av sjukdom samtidigt. Så är det inte. Och nog verkar det finnas praktiska lösningar på det mesta. När det kommer till kritan.

(SvD)
(Aftonbladet)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

mary har väl inte gått och blivit blödig hoppas jag? :)
Håller du på såhär så finns det ju risk att du blir kallad sosse (om du läser chatterna på SvD ibland så förstår du vad jag menar, där är alla sossar som inte jublar över regeringens förslag).
Jag tycker att förslaget är fånigt. Ingen individualism alls, utan inspirationen kommer väl från forna landet som blev känt för 5-årsplaner. Vill inte svära på din sida så jag skriver inte ut landets namn, men det börjar på s.

Mary X Jensen sa...

Jag tycker att det är trist att alla moderater ska betraktas som hjärtlösa. Det är långt i från sant. Inte är jag sosse precis dock en moderat som är inkännande. Synd att fördomarna ska styra så hårt.

Min betraktelse ovan är väldigt instrumentell egentligen. Jag skanar helt enkelt variabeln "arbetsgivaren" i diskussionen om arbetslinjen.

Anonym sa...

jag hoppas inte att du tog illa upp, men jag har hört så mycket skit med att så fort man kritiserar vissa ändringar så kommer nån och skriker kommunist och pekar på en...
Tyvärr är det för ofta moderater och centerpartister (inte sällan runt 20årsåldern) som skriker detta.

Mary X Jensen sa...

Oh no -jag tar inte illa upp Daniel. Det är väl bra att det framgår att moderater är inkännande personer också... Inte okänsliga och hjärtlösa. Det irriterar mig faktiskt.

De som är i 20-årsåldern blir äldre de också ;-)

Anonym sa...

Jo Mary! Moderater är hjärtlösa.Jag var också moderat under många år. Jag trodde på personlig frihet och att framgång var ett naturligt resultat på hårt arbete . Jag tror fortfarande på personlig frihet men vet också att livet kan slå till när man minst anar, Sjukdom, tragedier, arbetslöshet etc.Under sådana perioder är man tacksam över den hjälp man får .Jag lämnade M just för deras hjärtlöshet och otroliga cynism mot mindre lyckligt lottade medmänniskor.Hoppas du också kommer göra det.

Mary X Jensen sa...

Anonym vet jag vem du är?

Hur som helst så har jag levt tillräckligt länge för att både det ena och det andra hänt i mitt liv.

Inte har jag märkt av vare sig cynism eller hjärtlöshet. Det är nog personbaserat, mer än beroende av politisk åskådning...