Att duktiga barn också behöver extra stöd och stimulans finns det vetenskapliga belägg för även om socialdemokraternas Roger Mogart påstår annat. Läs exempelvis boken Begåvade Barn skriven av den professorn Ellen Winner, hon är en av världens främsta forskare kring det hon kallar särbegåvade barn. Hon slår bland annat hål på myten att duktiga barn inte behöver extra hjälp. Det behöver de visst.
I Sverige anses det inte politiskt korrekt att begåvade barn behöver extra stöd för att utveckla sin begåvning. Nej, trötta och uttråkade ska de sitta i skolan och försöka att inte bli bättre än alla andra. Vad är det för ordning egentligen? Varför är det så fult att vara duktig i teoretiska ämnen? När det gäller idrottsbegåvningar så kan det satsas hur mycket som helst.
Varför ska det vara så svårt att tillstå detta? Hur kan det vara möjligt att Skolverket gör uttalanden som det nedan?
– Vi har sagt att det är okej att testa i estetiska ämnen och idrott men inte i teoretiska ämnen, det är inte förenligt med skollagen, säger Ingegärd Hilborn, chefsjurist på Skolverket, till SvD.se.
Här gäller det att ta tillbaka det politiska initiativet. Varför ska estetiska ämnen och idrott särskiljas i detta avseende? Det finns småbarn som är uttråkade i skolan redan i 2:an för att det är för lätt för dem. Ska det verkligen vara så?
Fram för att ta vara på talanger oavsett vilken det handlar om - praktisk eller teoretisk.
intressant
(SvD)
Läs även andra bloggares åsikter om politik, skolan, skolverket, elitklasser, begåvade barn, teoretiska ämnen, moderaterna, samhälle, regeringen, skolministern
14 kommentarer:
Håller med. Sverige gräver sin egen grav.
Gissningsvis för att det finns ett samband mellan utbildningsnivå och politiska sympatier. Man får vara duktig på idrott, musik eller bild eftersom en karriär som bygger på dessa färdigheter inte kräver någon formell utbildning. En sådan person kan man lättare identifiera sig med om man själv saknar någon högre utbildning.
Det är däremot fult att vara duktig på teoretiska ämnen, eftersom det kan leda till högre utbildning och karriär inom yrken som man inte kan identifiera sig med om man röstar på socialdemokraterna.
Teoretiska elitskolor är alltså fel och fult av samma skäl som exempelvis värnskatt - för att det är bra för "dom andra". Någon tanke om samhällsnytta finns däremot inte.
I Sverige är det enligt vänstern inte ok att utmärka sig genom tankemässig begåvning. Idrottslig begåvning är däremot helt ok. Smart? Nej. Korkat rentav? Ja.
Johan, medelbegåvad
Håller fullständigt med dig! Jag är själv lärare i teoretiska ämnen på gymnasiet och har aldrig förstått varför tex musikämnet på gymnasiet är både elitämne och privatskola med en lärare för en elev på samma gång - Och detta fortgår utan att någon verkar tycka att det är fel!! Varför måste en lärare undervisa en elev i tex gitarr, när en lärare aldrig skulle få ha en elev i taget i engelska, matematik mm. Det enda som kommer i närheten av dessa stora resurser är hemspråk, där det också är ok med väldigt få elever per lärare (för övrigt har jag aldrig förstått varför det skulle vara bättre för mina barn att lära sig svenska om jag flytt med min familj till Swahili tex).
Är det inte ett VÄLDIGT konstigt land vi lever i???
Jag håller helt och hållet med dig om detta. Och hur ett skulle ett land fungera om det bara bestod av elitidrottare, estetiska talanger och alla andra som inte fick en chans att utvecklas i skolan. Själv går jag i en "elit" klass och på min skola har klassen bara bemöts positivt från både lärare och andra elever. Men mest glada är nog vi själva, som nu äntligen får vara bra.
Anonym, 13år
Jag håller med er fullständigt. OM skolverket vill inte begåvade elever utveckla sig taläng, så kommer ingen framtidens ledare i dessa område från Sverige. I sin tur som ni har sagt, om vi inte brytar denna trend, ska Sverige bli till en utvecklande land ...
Till "gymansieläraren":
För det första kan du inte fly till Swahili eftersom det är ett språk och inte ett land.
För det andra finns det forskning på att hemspråksundervisning gör att barnen lär sig andraspråket (dvs svenskan) bättre och snabbare. Det är enklare att lära sig ett nytt språk om man redan behärskar motsvarande begrepp på sitt hemspråk och har fått en känsla för vad som är en fras, en sats och så vidare.
Hej!
Jag tror definitivt att begåvade barn behöver stimuleras. Läraren ska kunna uppmuntra och ge svårare uppgifter åt elever som är kunniga i ett ämne. Men att de skulle behöva mera "stöd", mja, det beror nog på vad man läser in i det ordet.
Jag var mycket duktig när jag gick i skolan och tyckte ibland lite som du gjorde i texten Mary. Jag tyckte då att skolan borde sporra de duktiga (mej) mera. Sen jag själv har börjat jobba i skolan har jag helt och hållet ändrat mej. Främst därför att de kunniga VISST får uppmärksamhet. De får extra uppgifter, de får förtroendeuppdrag, de får uppskattning hemma och i skolan. Varje gång de får ut ett prov eller sitt betyg så får de bekräftelse på hur bra de är. Så var det för mej och så är det ännu för elever.
Och även om man har försökt lyfta fram konstämnen så finns det ännu kvar gamla åsikter om att teoretiska ämnen skulle vara värda mer än andra. Vad tror ni morfar jublar mera åt därhemma när barnbarnet kommer hem, att hon har klarat av sin gitarrläxa eller fått fulla poäng i fysikprovet?
Och så slutligen, dendär andra "Anonym", som lustigt nog är lärare i teoretiska ämnen på gymnasiet och tror att swahili är ett land... Det låter som att du är mycket bitter på hemspråksgrupperna, men ser du inte att det rent praktiskt blir svårt att få ihop större grupper för dem? Det finns en massa orsaker att läsa sitt modersmål - dem skulle jag också hoppas att en lärare i teoretiska ämnen på gymnasiet bekantade sig lite med.
Har aldrig förstått varför det är helt OK att köra barn till idrottsträning klockan 5 på söndag morgon - man ska träna för att bli bra på idrott!!! - men läsningen anses vara en Guds gåva som kommer av sig själv??????????
synd förresten att Swahili-asyl-sökande har redan blivit påhoppad, var rpecis på väg att göra det samma... men han/hon kan väll flytta till ett land där de inte tar in invandrare :-)
Swahili var nog bara ett exempel hörrni ;-) - ungefär som Tjottaheiti (nå´t man säger) tror jag.
Till mary: jadu... kanske det inte alls var så farligt med swahili och vi borde lämna anonym i fred, med visst är det trevligt när man kan visa att man är duktig och vet vad swahili är, speciellt på bekostnad av andra? skadeglädje...
Skadeglädjen är den största glädjen brukar man väl säga. Otäckt egentligen - jag försöker undvika den men man är väl inte mer än människa trots allt och åker dit mellan varven.
till mary:
håller du inte med mig om att det är allmänt erkänt att man ska träna på idrott för att vara duktig och därmed ska man ställa upp bå barnen med körning, utrustning, peppning o.s.v. men det där med att läsa, det anses ofta komma av sig självt med tiden, en mogndasfråga...
småorter (bor i en sådan) är fullproppade med idrottsföreningar men saknar ofta andra intressegrupper...
Absolut Lana - jag håller helt med dig om det.
Det hemska är sedan att barn ofta kan bli mobbade för att de inte är duktiga i idrott som ALLA andra. Det är för bedrövligt.
Skicka en kommentar