måndag 28 april 2008

Närvarande vuxna - är det hemligheten...

De flesta av oss som studerat hur organsiationer fungerar är bekanta med Hawthornestudierna som genomfördes i Chicago vid General Electrics fabriker där man uppfattade att det fanns problem. Jämför med klass 9 A.

Man provade att öka ljuset på en avdelning på fabriken och fann att det ökade produktionen, men det som sedan hände var att produktionen kvarstod på en högre nivå även när sänkte ljusnivån igen. Andra förutsättningar testades också, som exempelvis arbetstider och det fick en liknande effekt.

Slutsatsen som drogs av det hela var att de positiva effekterna kom av att någon visade intresse. Ledningen intresserade sig för människorna som kände sig sedda, uppskattade och därmed blev de också mer motiverade att arbeta på en högre nivå.

Tänk om det är så att det är lösningen på skolans problem? Närvarande intresserade vuxna.

Tänk om... Det vore ganska enkelt att åtgärda en sådan sak, eller hur?

(Aftonbladet)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,














Kanske att det går att dra ganska enkla slutsatser av detta som bakgrund. Ungar behöver vuxna och det är klart att det måste vara bättre med lärare som koncentrerar sig på att vara just lärare.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Om jag inte missminner mig så finns det en studie där slumpvisa lärare valdes ut för att undervisa slumpvisa elever. Lärarna fick höra att de var speciellt utvalda pga att de var de bästa lärarna och att de skulle undervisa särskilt utvalda elever. Även i det fallet så fick det riktigt bra resultat. Slutsatsen var att lärarna ansträngde sig lite extra och gav eleverna extra mycket tid och uppmärksamhet.

Anonym sa...

intressant analys, går att jämföra med massor utav HRM teorier. Bla. Hawthornes studier, men jag tror inte deras prestation är ett resultat utav vuxnas närvaro. Utan deras positiva resultat är ett konsekvenser utav generell uppmärksamhet som de saknat.

Dessutom motivation som de lärare i programmet har gett dem, de har lärt eleverna vilka deras styrkor är och dessutom stimulerat dem.

Med andra ord, hawthorne är för simpelt att förklara positiva resultat, det är många fler aspeketer som sociala (grupp tryck, media, skola, kompisar), ny miljö med lärare, stor uppmärksamhet, stimulerad motivation, etc.

så nej, jag håller inte med att närvaranda intresserade vuxna är en lösning. Det är en för enkel slutsats

Mary X Jensen sa...

Men medge att det är i det enkla och självklara det geniala finns...

Varför krångla till det. Jag är helt övertygad om att uppmärksamhet från duktiga lärare är en väldigt viktig aspekt. Men det handlar mycket om uppmärksamhet.

Anonym sa...

Fast det kostar ju pengar att se barnen. Utgifter för kvalitetshöjning är så ute när man kan skära kostnader för att rationalisera driften.

Magnus Carlbring sa...

obsalut

fabriksarbetare är kycklingar under en värmelampa: pilla på dom bara dom små entiteterna och se om dom räknas

barn är små febertermometrar som mår bäst under drägliga betingelser: om inte annat kan man ju experimentera med dom

och ge dom lite olika betyg eller brännmärka dom för livet med ett IG här och var

eller: ge dom kärlek

Mary X Jensen sa...

ge ungarna kärlek så tål de ett IG. Bra att få det i tid så att det går att ändra på... det finns alltid förbättringsmöjligheter och alla behöver inte vara likadana.

Anonym sa...

Lärarna måste se alla elever i skolan, inte bara de som har högst betyg och som står i framkant. Om lärarna istället hade samlat de eleverna som ligger "risigt till" i tid och gått igenom allt ifrån början. Frågat var problemen uppstår osv. Men tyvärr hamnar fokus på elevrna som har bra betyg och de som inte trivs så bra i skolan skickas hem med ett extra IG i bagaget.

Magnus Carlbring sa...

"Lärarna måste se alla elever i skolan, inte bara de som har högst betyg och som står i framkant."

yep: en grundlig samhällsanalys av sverige 2008: så illa ser det ut så illa ser vi på vad människor är värda

det samhälle som byggs nu byggs för dom som är kapabla för dom tjänar storkovan för dom som inte måste hanka sej fram som inte saknar förmågor som inte har otur som inte trillar utanför

vi hamnar i ett MVG-samhälle där IG-människorna står och tittar på eller i bästa fall städar MVG-människornas tvåbilsgarage och torkar ur deras jacuzzi

demokrati är till för alla: var är solidaritetsfeelingen det undrar jag nu

och inte attan blir ett enda barn en bättre framtida medborgare om han eller hon får ett IG när han eller är typ sju år

eftersom så här fungerar barn: dom gör så gott dom kan

Anonym sa...

Närvarande vuxna är nog lösningen på många saker: t.ex. att sänka antalet kriminella i vårt samhälle! Om vuxna bara iddes engagera sig i sina ungar skulle vi slippa en massa elände. Närvarande DUMMA vuxna i barnens liv är dock ett problem i sig. Då blir barnen lidande ändå.

Det hemska är (enligt en amerikansk undersökning) att barn till föräldrar som bara skällde och gapade mådde ändå bättre än barn till föräldrar som inte visade något intresse. Helst av allt vill barn ha kärlek. Men om det inte bjuds duger även dålig uppmärksamhet..

Själv skulle jag jätte gärna ha velat ha en mattelärare som tyckte barn. Då kanske även jag kunde räkna i dagsläget.. ;-)