tisdag 1 april 2008

Man kanske ska vara avundsjuk...

Personligen håller jag ganska hårt på den privata integriteten, även om jag kan ha både distans och perspektiv till mina egna tillkortakommanden, för de finns den saken är klar.

Nu är familjen Schulmans på gång med en ny sajt - denna gång ska det handla om humor och de hoppas på att det hela ska bli mer långlivat än tidigare inhopp i branschen. Själv skulle jag skämmas ihjäl om jag lät någon följa mig runt i mitt vardagsliv, inte skulle jag vilja det heller för den delen. Men familjen Schulman lider inte av några blygsamheter i den vägen, här ska man kunna följa dem överallt och även ta del av de privata SMS:en. Transparensen utdragen till sin yttersta gräns. Man kanske ska vara avundsjuk? Men å andra sidan så kanske detta int eär likamed transparens, inte med bloggaren Researchers sätt att se.

Men när jag lyssnade till unga fru Schulman som kanske ändå var lite skeptisk till att alla skulle få veta hur mycket de super på helgerna och hur de uttrycker sig då genom att alla SMS från familjen läggs upp i realtid på sajten, vet jag inte om det är så mycket att vara avundsjuk på.


Att driva med sig själv är OK - bara man vet vad man gör. Dessvärre får man också mycket stryk av omgivningen när man gör det. Och det är där jag oroar mig lite för de unga Schulmans. Vet de hur mycket de tål egentligen? Att använda sig själv som arbetsredskap kan bli kostsamt i längden. Det är det jag känner mig skeptisk till. Vart bär det här hän någonstans? Rent principiellt alltså. Hur öppna ska vi vara? Hur kul är det? På en skala.


Eller så är det faktiskt så att jag för första gången i mitt liv på allvar börjar förstå min mamma när hon sa - stäng av det där dunkadunka -när vi spelade Rolling Stones på högsta volym på 60-talet. Helt enkelt en naturlig och inte helt ovanlig generationskrock. Eller jag kanske bara är tråkig? Inte är jag målgruppen heller... så varför tycka alls. Det går helt enkelt inte att vara oberörd av det hela, så är det.
Det redaktionella och reklamen kommer att knytas samman mer än vi någonsin sett tidigare sa Alex Schulman i en intervju. Just detta har KO koll på just nu med anledning av Blondinbellas blogg, så det kommer väl att utkristallisera sig vad som är inom lagens ram eller inte.

Å andra sidan det är 1 april idag. Vem vet sajten kanske är nedlagd till midnatt. Men å andra sidan så äger de här killarna nätet, på sitt sätt. Aningslöst eller inte? Svårt att svara på. Som fenomen är det i alla fall väldigt intressant och till och med riktigt kul... Kluvet helt enkelt, men man måste ha öppna sinnen.


(SvD)
(Aftonbladet)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: