onsdag 30 april 2008

Musikindustrins utveckling och historia,,,

Det är ett himla liv för närvarande om musikindustrins metoder att kriminalisera sina egna presumtiva kunder. Det är sällan ett bra sätt, ty den som är dum vill man inte vara tillsammans med.

Nedskriven historia om musikindustrin från Falkvinges blogg är intressant. Dock medger han att den kanske inte stämmer på en punkt och det är att skivindustrin inte sålt i mp3-format. I övrigt kanske någon annan har synpunkter? Min egen upplevelse kommer från 78-varvare, single. EP, LP, rullband (vem spelade inte in 10-i-topp på 60-talet?), kassettband osv osv... Tiden har förändrats och kunderna har följt med. Men musikindustrin låtsas som om det inte hänt något och driver på i egen takt. Undrar om de kommer att stå kvar på busshållplatsen och undra över vad som hände? För det har hänt en hel del under förhållandesvis kort tidsperspektiv och ingen kan väl påstå att det går särskilt långsamt nu heller.

Hur artisterna egentligen reagerar på det nya kan man fundera över. En del gick på i gamla fotspår och var allmänt oförskämda mot sina fans. Jag tänker på Metallica, blir de förlåtna eller har de kört sig själva i botten nu med sitt agerande. Jag tror att de blir förlåtna, saker och ting glöms så fort. Min Humlabloggen tar också upp vad som gäller i svensk lag när man kommer till kopiering. Det kan vara värt att ta sig en titt på. Kollegan Jonas på Bloggtidningen menar att vi ska lyfta frågan till en ny nivå nu. Det handlar om demokrati. Vi är en hoper människor/bloggare som skrivit skärmmeter om denna fråga under lång tid nu. Kolla rubrikerna personlig integritet, demokrati, fildelning med flera på bloggar.se.

Anna Troberg påminner också om varför artister är så väl underhållna av musikindustrin, större artist ger finare kaffebröd. Men som artist gäller det att inte glömma fansen för det är de som avgör om man får vara med på kafferepet överhuvudtaget. I längden drabbar det trots allt musikindustrin, om artisterna kan nå sina fans på annat sätt. Medan de bråkar så kan vi andra lyssna på musik.

Den här låten exempelvis som jag fick mig tillsänd av en födelsedagsfirande vän.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Will sa...

Den var faktiskt bra! Fast jag var övertygad om att jag skulle få höra "Stand by me" i början, innan låten kommit igång. :)