torsdag 10 april 2008

Stressade bloggare...

Ja, kanske att bloggare kan bli stressade men nu tror jag förstås inte att det är just bloggningen i sig som leder till stressituationen utan det handlar nog snarare om vem man är som person. Vissa kan nog stressa upp sig för lite vad som helst.

För mycket skämmer är nog det som gäller. Visst kan bloggande precis som annan verksamhet ta för mycket kraft från individen. Men datorer är inte precis det värsta man kan hålla på med även om det ofta står om hur dåligt och farligt och asocialt det kan vara med exempelvis datorspel och nu är då bloggningen som är på tapeten.

Jonas skrev på Bloggtidningen om fenomenet blogg och hälsa på ett kul sätt häromdagen. Han gillar att skriva och hans medium är webben och hans verktyg är bloggen. Så tycker också jag, jag gillar att fömedla mina åsikter om vardagspolitiken och i stället för att sitta och tjata på familjen så skriver jag på bloggen. De gillar den ordningen här hemma. Webben och bloggen. Bra grejor. Några pengar tjänar jag dock inte. Har inte lärt mig riktigt hur annonssystemen fungerar, det har inte funnits högst upp på listan.

Däremot har jag mina år som journalist i bakhuvudet - hur deadline-situationen intensivt bröt ner mig och slutade i skrivångest, men å andra sidan satt jag ofta på sätteriet och skrev det sista... (man kunde göra så när man själv var publicisten). På bloggen publicerar man det man själv vill och när man vill. Det är verklig frihet det. Så det finns förstås många grader även av bloggning.

(SvD)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer: