söndag 20 april 2008

Tyvärr så är många dumma eller i alla fall aningslösa...

Att ungar gör som man gör och inte som man säger är bekant för många av oss föräldrar. Det är rent pinsamt mellan varven. Sanna Rayman menar i sin ledare att det kan vara en anledning till att många ungdomar överkonsumerar och får allt större skulder hos Kronofogden. Det ligger nog en hel del i den saken. Detta med anledning av TV-programmet Lyxfällan som handlade om den unge bagaren som tyckte att han kunde ha råd med tre motorcyklar och en hel del annat onödigt. Föräldrar har minst sagt ett visst ansvar att förmedla ekonomiskt ansvarstänkande till sina barn.

Men det finns en annan aspekt av det här också som bör tas med i resonemanget. Det är att många unga människor helt enkelt inte kan räkna. De kan inte få ihop matematiken helt enkelt. Impulserna och habegäret är starkare än förnuftet. Jag tror inte att det bara handlar om tröstköp och en massa känsloladdade ursäkter. Överköp har inte bara psykologiska orsaker utan även att man helt enkelt inte kan hantera siffrorna, man är dum och okunnig på matte.

De kan helt enkelt inte räkna och handlar istället aningslöst och shoppar på som om inget hade hänt för de förstår inte konsekvenserna. Många vuxna barn använder också föräldrarna som bankomater och det är förstås en annan förklaring till att de inte behöver stanna upp och tänka efter före. Vilken chock det blir när uttag inte längre medges. Hoppsan.


Nu är det hög tid för skolan att se till att framtidens barn kommer att kunna det. I många fall krävs det konkret matematik, abstraktionerna är inte tillämpliga på den som är kass på matte. Men kanske kan bli om de först får lära sig att förstå hur det hela hänger ihop i praktiken. Pi och geometri i all ära, men vad innebär det i praktiken om jag shoppar för mer pengar än jag har. Det behöver vissa lära sig mer än annat.


Matematik är konst säger matteälskarna och nog för att jag tror dem när de lyriskt börjar rita formler på väggarna och förklarar vad det handlar om. Allt är matematik och allt går att förklara med matematik. Det tror jag också, men matte är ett språk och innan man kan det så begriper man ingenting. Det finns olika sätt att lära det på. För vissa behövs en konkret ingång i det hela.

Här har också skolan en gigantisk uppgift framöver, utöver föräldrarna. För de kanske inte heller kan räkna, men mattelärarna borde kunna och de kan också lära ut. Det ser hoppfullt ut med nya skolpolitiken på det sättet, att det satsas på kunskap.


(SvD)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: