onsdag 14 maj 2008

Jag har då rent mjöl i påsen - enligt min uppfattning och tjänar inte en spänn

Försäkringskassan ser dig som bloggar, i alla fall enligt Metro. Man vill kontrollera om folk bloggar när de är sjuka för i så fall ska de inte ha någon sjukpenning. Det kan väl iofs vara rätt, orkar man jobba så orkar man jobba. Hur man nu definierar jobb alltså.

Nu är det så att nu förtiden använder man datorer när man skriver och de är ofta upkopplade mot internet (jag förklarar för försäkringskassan...) till skillnad fran de gamla skrivmaskiner man förut kunde använda och skriva på när man var för sjuk för att göra något annat. Skillnaden idag är att det bara är ett knapptryck ifrån att bli publicerad och vips blev det en blogg och plötsligt är ett arbete utfört.

Jag hoppas att de använder sin hjärna på Försäkringskassan och nu inte drar åstad med den nya devisen - orkar man blogga så orkar man jobba... Förr i världen, det kanske är så idag också, så kunde sjukkassan (som det hette då) komma hem och kolla att du verkligen var sjuk, du fick koka två potatisar till dig själv men inte fyra så att det räckte till barnen också... Undrar om det går att skriva brev för hand idag, men inte på datorn för att det ska räknas?

Skattemyndigheterna i sin tur jagar också bloggare, i synnerhet de som har annonser från Google Adsense på sin blogg. Man tror och det är säkert så i vissa fall också att man undanhåller skattemyndigheterna den inkomst man får via check från Google.

Nu kan jag tala om att jag har då aldrig sett någon check från Google trots att jag har bloggat ett år nu och har en skapligt välbesökt blogg. När jag kollar räkenskaperna så verkar det som om inget mäts alls, koder kommer och försvinner allteftersom, ibland är det på och ibland är det av.

Jag orkar inte bry mig faktiskt och funderar snarare på att ta bort de här annonserna från bloggen eftersom ingen kollar på dem vad det verkar och de snarare skräpar ner bloggen än tillför något. Övertyga mig gärna om motsatsen. Men till skattemyndigheterna vill jag säga, de flesta bloggare har inte stora inkomster genom annonser så lägg inte ner för mycket av skattemedel på att bygga upp en sådan administration för det kostar nog mer än det smakar. Men kom gärna ut med lite riktlinjer så vi vet vad som gäller. För det kan väl inte räknas som näringslivsverksamhet om man skriver dagbok och publicerar det på internet? Men enligt skattemyndigheterna är det tydligen så. Fram och upp med reglerna nu så att vi vet.

Google kollar också och håller efter sina Adsensebloggar. Se på kollegan på Kulturbloggen som fick hotbrev från Google för att de påstod att hon lagt upphovsrättsskyddat material på sin blogg, vilket hon inte har gjort, i alla fall inte medvetet på något sätt ty materialet är hämtat från helt lagliga webbplatser som i sin tur borde fått påbackning de också. Det är möjligt att Google börjar få lite problem med sin hårda inställning till den som upplåter annonsplats på sin blogg.

Men sans ochbalans i myndighetsutövning är något man önskar både från Försäkringskassan och Skatteverket. Själv försöker jag hålla mig till reglerna, det är mest praktiskt så.

(intressant)

(e24)
(Ny Teknik)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

10 kommentarer:

Anonym sa...

De bloggar som lyckas bäst med att tjäna pengar ägnar sig en del åt sökmotormarknadsföring. Då springer siffrorna uppåt kvickt, men det tar tid är kräver arbete. Så förhållandet arbete - lön verkar finnas kvar, även om det är lätt att tänka att man kan tjäna pengar via internetannonser utan arbete.
När jag skrev artikeln i Ny Teknik hittade jag flera stycken som tjänade typ 10 000 i månaden på sina bloggar. Och skattar.
Tomas

Mary X Jensen sa...

Vad intressant, ska kolla upp det där. Kanske nå´t för mig?

Anonym sa...

Fast nu undrar jag om du inte har missuppfattat uttalandet "Försäkringskassan kollar bloggar om folk arbetar när de har sjukersättning." lite grand?

För det första så måste ju den som bloggar vara identifierbar, utöver det så handlar det väl mer att läsa vad de skriver, inte att de skriver. Skriver de typ "idag så jobbade jag med ditten och datten" samtidigt som FK har en sjukanmälan på dem så lär de kanske åka dit. Eller iaf så kanske det blir en utredning för att ta redan på om det stämmer, för det kan ju vara en lögn - allt som skrivs på en blogg är inte per automatik sant.

Men som sagt, först och främst så måste ju FK kunna identifiera bloggaren och transperens till trots så är det inte så värst många som anger sitt fulla namn och/eller bostadsort väl synligt på sin blogg och än färre skyltar med sitt personnummer.

Mary X Jensen sa...

Nej då - jag tror inte att jag missuppfattat jag bara drar ut svängarna lite grann ;-).

Det är klart att det inte är okomplicerat det här. Samtiidgt kan jag tycka att det är rätt att kolla om någon orkar sitta och blogga hela dagarana kanske man orkar jobba också. Precis som du säger, det beror på. Och man kan hoppas att Försäkringskassan också tycker så. Att det beror på. Det går inte att dra alla över en kam precis... För en del är bloggning en viktig terapi och då kommer det i en annan dager. Tänk att få bloggning på recept ;-)

Men om bloggning är en gråzon så är det väl bara bra om den får bli en vit verksamhet istället.

Skattemyndigheter och Försäkringskassa får komma fram med lite riktlinjer bara.

Jag personligen tycker inte att man ska fuska vare sig med skatter eller sjukpenning.

Anonym sa...

Låt se nu... Om man fyller i en blankett till försärkringskassan, så har man "bevisat" sig vara frisk nog för att jobba? Jag tror att man med nödvändighet torde landa någonstans där.

//steelneck

Mary X Jensen sa...

Jag kan tänka mig att man får dra en gräns vid om penna eller tangentbord används. Rent prinicpiellt så borde det vara svårare och mer ansträngande att skicka en blankett med Posten eftersomman då behöver både slicka på frimärke och leta rätt påen postlåda. Men å andra sidan så är ju datorer elektriska, det kan ha med det att göra också, eller vad tro du?

Anonym sa...

Båda sakerna är väl egentligen rätt klara:

Om du tjänar pengar på någonting (inklusive bloggande om vad som helst) så måste du i normala fall skatta för det. Skillnaden i fallet med Google är att de inte skickar en kontrolluppgift om detta till Skatteverket vilket gör att vissa kan ljuga om det i deklarationen.

Om Försäkringskassan ser att du bloggar om att du har varit ute på stan hela dan eller att du har lagt mycket tid på själva inlägget så är det klart att de misstänker att du egentligen inte är sjuk. Samma sak som att träffa på chefen på stan då man är sjukskriven.

Svar till bloggskrivaren: Bara för att material ligger ute på en annan laglig sida, betyder det inte att man får använda materialet själv!
Den andra sidan äger ju rättigheterna till sitt eget material, i annat fall så får de väl också ett mail från Google...

Mary: Det behövs inte mer riktlinjer, den som undrar kan ju helt enkelt ringa FK resp. Skatteverket som gärna svarar på frågor. Den som vill fuska och sen säga att de inte visste kan istället skippa att ringa...

Mary X Jensen sa...

Jag vet och du vet anonym - men alla vet inte... det är väl uppenbart.

Jag har inga problem med att skatteverket kollar intäkter eller att försäkringskassan kollar om man är sjuk. Skulle själv aldrig i alla fall medvetet fuska med såna grejor. Fel kan alla göra.

Omm an länkar till en sajt som säger sig vara juste, exempelvis tidningssajter så ska man kunna lita på det utan att Google skriver hotbrev. De kan ju börja med att påpeka saken kanske. Bra stil. Skicka hotmail till oskyldiga, dålig stil...

Din vän sa...

att blogga kan ju vara terapi också. Någon som hjälper en människa att bli frisk eller att komma tillbaka till arbetsplatslivet.

RS
kulturbloggen.com

Mary X Jensen sa...

Absolut kan man se bloggning som terapiverksamhet också... Varför inte?