lördag 10 maj 2008

Vad är det här då Google...

Google är fantastiskt på många sätt och jag är för det mesta förtjust, men ibland kan man undra om man ska vara det. Bloggarkollegan Södergren har fått ett mystiskt mail från Google. Hon har blivit anmodad att kolla sina bloggar eftersom de anser att hon hänvisar till illegalt material och därför kommer de inte att annonsera där.

Märkligt tycker hon eftersom det som ligger uppe bara är listor som finns i tidningar och hänvisar till gratis uppladdningsbart material. Rent mjöl i påsen alltså. Hon har inga avsikter att dela med sig av illegalt material även om hon är för fri fildelning. Kattkorgen tycker att det är trist stil. Inte vet jag om det kan finnas illegala filer dolda bland dem som Rosemari lägger upp, det kanske kan vara ett missförstånd. I datorernas värld så får man komma ihåg att allt kan hända och det som händer är inte alltid förnuftigt.

I sitt mail skriver Google också "Please note that we may disable your account if further violations are found in the future." Vad skumt va? Jag har själv en del trassel med Googleannonserna på min blogg. Det blir just inga inkomster, koderna försvinner utan anledning som jag förstår. Det känns ganska godtyckligt och ändå så har den här bloggen skapligt med besök, inte att jämföra med Blondinbella och de andra framgångsrika bloggarna förstås, men ändå.
Jag har funderat på att slopa Google helt till förmån för Tailsweep faktiskt. Men vad händer då? Bryr sig Google om mig eller filtreras man bort? Vad vet jag. Vad tycker andra bloggare om det här egentligen. Vad säger Google?

Vi skrev lite på Bloggtidningen om annonseringen på nätet med anledning av en artikel om detta i DN. Det är mycket pengar som kan stå på spel, inte bara för enskilda bloggare utan också för annonsnätverken. Men det kan också bli en fråga om hur de bemöter oss. Vi kan ju bestämma oss för att vi inte vill vara med. En liten bloggare blir lätt många bloggare som bekant... Informationen flyger över internet så lätt så lätt... Alla får dra sitt strå till stacken och vara trevliga helt enkelt, många av oss avskyr fasoner nämligen.

(intressant)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: