lördag 10 maj 2008

Det här med kollektivanslutningar...

PJ Anders Linder berättar om den nya bestämmelserna kring den obligatoriska A-kassan. Det känns lite märkligt, ty kollektivanslutningar till vad det än vara må känns inte särskilt moderat egentligen. För det mesta har man avstått från de där anslutningarna eftersom det inte känts riktigt bra. Det är väl anslutningen till Skatteverket som kan accepteras, där har man verkligen inget val, men de övriga. Nja... Även unga moderater har synpunkter, läs vad Edvin tycker.

Men för att dra ett konkret exempel, det brukar vara bra. Själv blev jag i princip tvingad att gå med i facket när jag och min grupp blev av med jobbet på Posten, eftersom ingen av oss var fackansluten! Det fixade till sig, men jag gick då med i Jusek för att vara lite garderad inför nästa omorganisation.

Det intressanta med det här är att när jag senare gått från att vara höginkomsttagare till låginkomsttagare som egen företagare så sänktes min a-kassa från högsta möjliga till lägsta ganska snabbt. Det på grund av att jag försökte klara mig på egen hand.

Det mest idiotiska är att jag fortfarande är ansluten och att det dras några hundra från kontot med autogiro varje månad upptäckte jag för ett tag sedan! Utan att jag har a-kassa eller chans att få någon om jag inte lägger ner firman alltså och förödmjukarmig på arbetsförmedlingen.. Jag måste göra något åt det där och säga upp mig i facket förstås.

Försöker man sköta sig själv så hamnar man nämligen snabbt utanför systemet, det kostar på att vara egensinnig. Undrar vad som kommer att gälla för såna som jag framöver, just nu har jag väldigt små inkomster men måste ändå betala fastighetsskatt eftersom jag äger halva huset som familjen bor i. Någon SGI handlar det inte heller om för små ensamföretagare. Ska jag nu betala en ny a-kasseavgift som jag inte heller kan nyttja så kommer jag att känna mig rejält lurad på konfekten, den saken är klar. Vi får hoppas på att regeringen kommer med något riktigt bra småföretagarpaket för oss som kämpar på med små medel utan att dra nytta av samhällsystemen. Tror att vi är ganska många.

(intressant)

(SvD)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skulle vilja se lite mer konsekvens från er "egensinniga". Kan ni inte "sköta er själva" på allvar, m.a.o. verklgien leva utanför samhället och inte ta del i NÅGOT gemensamt finansierat, snälla?

Då skulle man kunna ta er på lite större allvar i alla fall.

Men det kommer ju inte att hända eftersom ingen klarar av att leva så. Erkänn att ni bara vill plocka russinen ur kakan och betala så lite som möjligt till det gemensamt finansierade men ändå kunna utnyttja det när ni känner för det.

Moderaterna - what drives us is pure cheapness!

Mary X Jensen sa...

Jag har tidigare varit höginkomsttagare och betalat en väldig massa skatt. Så jag tycker att jag gjort rätt för mig - hela tiden.

Mina barn har aldrig varit på dagis, jag har i princip aldrig varit sjukskriven, har inga studielån. Jag har aldrig behövt söka bostadsbidrag eller liknande. Jag har klarat mig själv och betalat min skatt...

För tillfället är jag utan anställning, min hårt arbetande storskattebetalande man försörjer familjen. Jag är egensinnig och försöker klara mig själv i möjligaste mån, vad ser du för fel i det? Jag har betalat en beskärd del hittills och kommer säkerligen att betala även framöver.

Något mer?

Anonym sa...

Niklas,

det går inte att att välja att helt stå utanför systemet. Hade det funnits något vis att välja att stå utanför hade jag gjort det.

Till skillnad från dig gillar jag att vara vuxen och kunna ta hand om mig själv.

Jag är påväg att flytta till Tyskland av skatteskäl. Där står man som egenföretagare utanför systemet. Jag får ordna med privata försäkringar men slipper arbetsgivaravgiften, får en nästintill obefintlig skatt och kan äntligen ta ut en lön som överstiger ett socialbidrag.

Anonym sa...

Grattis Mathias, men spring inte till Sozialamt och gnäll när du glömt pynta in en inbetalning, vännen.

Gud vad trött man blir på såna "self made men" som du. Jag är fastighetsarbetare och besöker din sort dagligen eftersom jag jobbar i en dyr BRF. Ni kan ju inte rensa slasken själva eller skruva ihop en IKEA-möbel utan att den blir sned en gång! Lycka till i Tyskland du...

Anonym sa...

Mary, givetvis för att ni inte är konsekventa. Ni utnyttjar ju gemensamt finansierade system och saker hela tiden trots att ni vare sig vill betala för det samt skattefuskar så håret står på ända på er. Och ändå har ni mage att klaga!

Du lever ju på din man skriver du. Hur egensinnigt är det? Tro inte för en sekund att jag är imponerad av hur hårt vare sig du eller han har slitit för jag har slitit minst lika hårt på ett underbetalt jobb som dessutom förstör såväl mina axlar, min rygg och nacke som mina andningsorgan.

Varför? För att jag, till skillnad mot vad the self made (and self appointed) hero matthias här ovan tror, gillar att betala för min egen mat på bordet, utan att för den skull glömma de som inte kan det, utan att sätta mig själv på pidestal och tycka att världen ska kyssa mina fötter för att ajg har varit egen, som om det skulle finnas ett värde i det!

Mary X Jensen sa...

Ska vi säga så här. Min man och jag är ett team. Just nu är det han som tjänar pengar i familjen.

Det finns ingenting som säger att det inte är tvärtom framöver.

Eller att vi jobbar båda två och betalar skatt. Min man försörjer just nu både sin familj och säkerligen några till. Kom inte och snacka om solidaritet. Vibåde bidrar och klarar oss själva.

Sen har jag mycket svårt att förstå vad du har för problem med en selfmademan som Matthias. Han ligger inte dig till last och ingen annan heller. Det är bra attvi har människor som klarar sig sjävla, eller hur? Då blir det över i systemen för den som ska ha hjälp.

Mary X Jensen sa...

Nicklas du skriver att 2Mary, givetvis för att ni inte är konsekventa. Ni utnyttjar ju gemensamt finansierade system och saker hela tiden trots att ni vare sig vill betala för det samt skattefuskar så håret står på ända på er. Och ändå har ni mage att klaga!"

Jag skulle vilja påstå att vi båda, om än inte jag just nu, i hög grad bidrar till de gemensamma systemen genom att vara högskattebetalare, men vi använder inte de olika systemen i särskilt hög utsträckning. Ska man bli oförskämt bemött för det???