fredag 20 juni 2008

Oj vad snabbt tiden går..

För det mesta så tycker man att allt hände igår men när Bo Hedin idag berättar om att SvD.se fyller 13 år så inser man att det snarare handlar om att leva med sin tid. Att se gamla skärmdumpar från SvD och Aftonbladets sajt väcker minnen.

Själv jobbade jag på Microsoft med MSN, precis i skiftningen till MSN.com. Från början var tanken att Microsoft på egen hand skulle ta hand om nätverksamheten, vi tog till och med betalt per månad och hade många tusen användare i Norden. Dock så förändrades omvärlden snabbt med internet och Microsoft styrde om sitt fokus till att gälla Internet Explorer. Netscape hade i princip hela marknaden då.

Jag var i Redmond och deltog i det stora mötet där man annonserade den nya inriktningen. Det var ganska spännande, även om mitt jobb försvann i det ögonblicket. Men så är det i IT-branschen , där går det undan och man får anpassa sig snabbt och hänga med. MSN.com kom lite i skymundan i Sverige, man bestämde sig för att bara satsa på de stora språken.

Så här såg MSN ut på den tiden. Tack för länken Bosse.

Men min egen nyfikenhet på all onlinekommunikation startade på tidigt 80-tal när jag jobbade på Digital Equipment och den har hållit i sig allt sedan dess via olika jobb inom IT- och media genom åren. Jag drog från Microsoft till jobbet som projektledare på Posten och jobbade där med strategisk affärsutveckling, i huvudsak handlade det om olika e-tjänster och inte minst Torget, den jättesatsning på internet som Posten gjorde. Det har sin egen historia och är nästan bortglömt idag. Men vi som var med på olika sätt minns hur det var. Idag är det bara en tumme kvar av Torget om än något. På Posten affärsutveckling var surfande på nätet en del av jobbet. Det var en härlig tid i internets början.

Så här såg Torget ut på den tiden

Visst var det spännande med allt snack och all interaktivitet som plötsligt uppstod online. Telefonräkningarna gick i höjden ty det kördes med modem. Min son satt hemma och höll telefonlinjerna upptagna precis hela tiden, det gick aldrig att nå honom. Men som den internetvane mamma jag var så skapade jag konto på Torgetchatten och bad honom ringa. Mitt nickname var Las Vegas och det visste bara han. Jag var inte helt galen och skämde ut honom genom att skriva under med mamma i alla fall.

Idag har de sociala medierna marscherat in och kostnaden för att komma till tals är i princip en internetuppkoppling. Bloggar startar mest hela tiden och allsköns härliga männsikor ger uttryck för sina tankar, sina kunskaper och frustrationer. Allt i en härlig blandning. Världen är inte längre vad den har varit. Och inte heller ugglorna är vad de ser ut att vara. Inte minst har väl senaste tidens opinionsbildning visat på det.

Nostalgi när den är som bäst, nu måste gräsmattan få en duvning...

PS. Bosse - jag vill rekommendera bloggen Stationsvakt till att bli husblogg på SvD.se. Maken till kul blogg med skojiga infall finns nog inte. Nya Swanberg. DS.

(SvD)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: