onsdag 18 juni 2008

Om moderaten som stod upp och fick skäll av Gösta Bohman... och inte bara det...

Att förgylla kalkoner räcker inte säger PJ Anders Linder. Nej det gör det inte. Förstår de vad de gör frågar Oscar, nej jag tror faktiskt inte det. Man talar om att hänga med i den tekniska utvecklingen, ja det är självklart. Men i och med att den ger så stora möjligheter så är det extra viktigt att snarare bygga ut lagen om brevhemlighet än att göra tvärtom. Vad det nya pålägget med Datainspektionen innebär kan jag inte bedöma, men nog hade det varit bättre att lägga lagförslaget till handlingarna och göra om alltihop från början. Det är inte bra. dessutom tycker jag personligen att det känns mycket märkligt att regeringen satsar hela sitt förtroendekapital på en enda lag. I synnerhet en lag som berör så många människor, ja hela svenska befolkningen- det har väl ändå varit uppenbart. Även om vissa i regeringen påstår motsatsen. Är man helt isolerad vad gäller omvärldsbevakning eller är man verkligen så iskallt kalkylerande?

Det känns lite störande att statsministern är och kollar på fotboll just nu faktiskt. När det inom kort ska avgöras om hela svenska befolkningen ska behöva avlyssnas. Mitt barnbarn sa till mig igår - han är 8 år. - Men du om en kille sitter och snackar kärlekssnack med en tjej, kan de lyssna på det då? Det gillar nog inte han.

Jag fick ett mail från Jan Nilsson, sonen till Tore som vågade gå emot... Det finns moderater och det finns moderater. Makt är inte alltid vackert. Men att lära av historien är klokt för alla läger.


Att följa sitt samvete

"...Min pappa satt i riksdagen i 21 år. 1980 hamnade han i en situation som till någon del kan liknas vid det läge som vissa borgerliga riksdagsledamöter har idag, även om man inte på långa vägar kan jämföra betydelsen i själva frågan. Tore var nog en lojal riksdagsman under de tre partiledarna han hann med. Men att rädda de kvarvarande friflödande älvarna från utbyggnad var en samvetssak för poeten och naturromantikern. Han hade växt upp i Österselet som ligger mellan två forsar vid Umeälven och sett 'sin' älv snöpas av kraftverken och hört vattnets brus försvinna...

Läs resten av historien här

16 politiker är utkvittade i kväll. Så då kan vi räkna med att det finns minst 16 personer som egentligen inte vill ha den här lagen. Är det så vi ska tolka det? Karl Sigfrid som modigt ville säga Nej blev tydligen åthutad rejält för sitt tilltag och backar idag. Jag tycker inte att det är han som är feg. Jag tycker att det borde vara fri omröstning vad gäller den här typen av fråga som omfattar hela svenska folket på ett så genomgripande sätt. Jag undrar också om det är frivilligt eller om han bestämt blivit övertalad/uppmanad eller tvingad att göra detta.

Det känns som fel fråga att visa regeringsduglighet på. Sympati och beundran uteblir. Tyvärr. Men jag kommer att kryssa Karl Sigfrid i nästa val om han är kandidat då. Förresten gillade jag bättre ordningen när man kunde stryka kandidater och skriva till egna på röstsedlarna. Det borde återinföras.

Stationsvakt visar hur det kommer att gå till rent praktiskt. Den mannen är bloggarnas svar på Swanberg, anlita honom SvD. Humlan är trött, tur att han har Drottningsylten, Alter Ego, Anna ,

Gardebring, Nikke, Mikael Persson, Anna igen, Bloggelibloggen,

Bloggare: Isobel, Joakim Hörsing, Daniel Åberg, opassande, rick, Trotten - akt 2 har börjat,

Rick, Borgerliga sympatisörer gillar inte FRA,

Jag återkommer...










(SVD)

(DN)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Partiernas ledningar på den borgerliga sidan borde veta bättre, lära av historien och släppa på prestigen.

stationsvakt@gmail.com sa...

På tal om bilder så kunde en grafik över hur det funkar kunna se ut så här: Längst ner har vi skålen i vilken de som har fångats upp via sökbegreppen har samlats. Ovanför sitter FRA-tjänstemannen och försöker sortera ut de goda från de onda, och han i sin tur är flankerad av "kontrollmyndigheterna" (eller vad de nu ska kallas) som har till uppgift att se till att han sorterar rätt.