tisdag 24 juni 2008

Så här gör IKEA...

(Aftonbladet)

När någon vara visar sig vara felaktig så drar man tillbaka den. Ingen kund klagar utan kommer snällt tillbaka. Så behandlar Kamprad sina kunder och vi kommer tillbaka år efter år. Vi gamla kärnkunder står ut med att vi svär över att det saknas skruvar ibland - men vi kommer tillbaka för vi får köpa korv för 5 kronor så att ungarna är nöjda. Varuhusen anpassas självklart för att sälja så mycket som möjligt, men också för att vi ska trivas när vi är där. Aldrig att man går från IKEA utan att känna att man gjort ett klipp. En mugg för en femma en lampa för en tjuga.

Kanske något för den politiska verksamheten att fundera kring? Kärnväljarnas flykt har det talats en hel del om på sistone. Den är egentligen ganska onödig. Många stannar nog om de får uppmärksamhet och respekt för sina åsikter. Det finns generella mekanismer hos människan. Viljan att bli sedd är en av dem. Nöjda kunder, det begriper sig IKEA på.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

1 kommentar:

PW sa...

Träffande liknelse i ett som vanligt välskrivet inlägg.

Viljan att bli sedd och att kunna påverka är ett par drivkrafter för mitt politiska engagemang. Kommer partiledningen att stoppa huvudet i sanden och ignorera oss lokala företrädare, eller ännu värre fortsätta med sin j-a arrogans, så tillgodoses inte dessa drivkrafter. Vad hamnar man då? Utanför partiet? Kanske.