SvD
Obs! Detta är ett exempel:
Lisa har tre barn som går på dagis som öppnar klockan 08.00. Hon bor i Åkersberga och jobbar i Jakobsberg. Jobbet börjar också klockan 08.00 och hon slutar klockan 17.00. Möjlighet till flextid finns förvisso men inte hur mycket som helst. Arbetsgivare har också sina regler.
Eftersom bensinskatten höjts och miljöargumenten är starka och den sociala pressena ttv ara korrekt är utan pardon tänker sig Lisa att åka kommunalt i stället för att ta bilen. Det tar ungefär en halvtimme att lämna barnen på dagis. Så säg att resan till jobbet kan börja 08.30 ungefär då har hon redan flexat en bit på dagens arbetstid.
Hon kollar med SLs reseplanerare.
"Från Tuna Gård måndag 30 juni kl 09:01 till Jakobsbergs sjukhus ca kl 10:44 Gå cirka 650 meter till Tuna Gård. Ta buss 28X från Tuna Gård mot Galoppfältet.
Den går från Tuna Gård 09:01 och kommer till Galoppfältet 09:24. Vid Galoppfältet byter du till Roslagsbanan 28 mot Stockholms östra.
Den går från Galoppfältet 09:29 och kommer till Mörby 09:42. Vid Mörby station byter du till blåbuss 178 mot Jakobsbergs station.
Den går från Mörby station 09:52 och kommer till Jakobsbergs station 10:37. Vid Jakobsbergs station byter du till buss 544 mot Söderhöjden.Den går från Jakobsbergs station 10:40.
Du är framme vid Jakobsbergs sjukhus ca 10:44.
Restid 1 timme och 43 minuter.
Trevlig resa!"
Oj då - hon är framme först 10:44 på jobbet, som började 08.00. Det betyder att hon måste lägga på ungefär 2,5 timmar på arbetstiden och kan åka hem först klockan 19:45 ungefär. Barnens dagis stänger klockan 19.00, men det kanske finns någon snäll granne?
Hur som helst när hon ska åka hem till Åkersberga från jobbet ser resrutten ut så här (återigen SLs reseplanerare)
"Ta buss 544 från Jakobsbergs sjukhus mot Jakobsbergs station.
Den går från Jakobsbergs sjukhus ca 20:12 och kommer till Jakobsbergsskolan ca 20:20.
Vid Jakobsbergsskolan byter du till blåbuss 178 mot Mörby station.
Den går från Jakobsbergsskolan ca 20:38 och kommer till Mörby station 21:17.
Vid Mörby byter du till Roslagsbanan 28 mot Galoppfältet.
Den går från Mörby 21:41 och kommer till Galoppfältet 21:54.
Vid Galoppfältet byter du till buss 28X mot Österskär.
Den går från Galoppfältet 21:58.
Du är framme vid Tuna Gård 22:18. Gå cirka 450 meter till Österskär, Norra Åsvägen
Restid 2 timmar och 6 minuter.
Trevlig resa!"
Detta är om man utgår från SLs planering, säkerligen kan man förfina resrutten och tjäna lite tid. Men så mycket kan det aldrig bli. Varför tror ni att Lisa tar bilen? Hur ska hon annars fixa livspusslet? Lisa bor inte i glesbygd hon både bor och jobbar i Stockholms län. Situationen är inte extrem alls... När det sen blir busstrejk så är kollapsen total. Arbetsgivarna gillar att folk kommer till jobbet. Ungarna måste hämtas innan dagis stänger. Hushållet behöver underhållas mm mm.
Fundera på det alla som vill höja kostnaderna för den som behöver bilen. Alla behöver inte bilen, men många gör det. Om inte annat så måste tvärförbindelserna byggas ut.
(intressant)
(SvD)
(DN)
Läs även andra bloggares åsikter om politik, samhälle, SL, busstrejk, kd, riksdagen,
11 kommentarer:
Jag håller med, även om bilen kan vara helt nödvändig i glesbygd så kan man inte bortse från att den är det även i en storstadsregion. Och det säger jag som någon som bara behöver spendera två timmar per dag på diverse tåg, bussar och cykel.
Är inte du dock en människa som vill att man ska göra egna val och sedan stå för dom?
Det är ju trots allt så att hon har på sätt och vis valt att skaffa barn, hon har också valt att inte bo i närheten av jobbet.
Om man gör såna val så blir man ju beroende av bilen. Och att bensinpriset skulle gå upp är ju ingen nyhet. Det har man ju känt till i 35 år. Det hon hade kunnat göra är att utnyttja sin konsumentmakt och krävt en mer bensinsnål bil. Alla formas vi av våra val och att spelreglerna ändras både i skatter och av staten måste man räkna med.
En annan regel som staten ändrade på som exempel var ju en avgift på den uppskjutna reavinstskatten vid försäljning av bostaden.
Staten ändrar reglerna hela tiden och sånt är bara att acceptera. Man kan minimera skadorna genom att inte vara beroende av produkten från början.
Frågan är t.ex. om hon tar cykeln? Är sträckan under 7km så tar det 20min och är en småsak. Är den mellan 7 och 15 så blir det bra motion och då kan man skippa gymmet. Men det är knappast synd om henne. Hon har gjort dom valen i sitt liv och får stå sitt kast.
Nåväl, man kan se det här på olika sätt Daniel. Det finns inte utrymme för alla att bo vid Tunnelbanan. Tunnelbanan (som exempel nu då) går inte dit man ska osv osv. Därför bor männsikor även ute i närförorter till Stockholms innerstad. Så har det statsplanerats. Man måste göra något åt infrastrukturen såa ttd et blir lättare att åka kommunalt. Rent principiellt så tycker jag att man poltiskt skulel driva på så att vi fick se fler miljöbilar och miljövänligt bränsle... Det borde gå via producenterna.
Sen vet väl du liksom jag att man inte alltid har möjlighet attvälja. Man måste väga in en massa omständigheter hela tiden.
Med ditt resonemang skulle glesbygden tömmas och alla skulel bo i stan. Det är inte möjligt.
Det jag skräms över när jag läser detta är att det du skriver förmodligen är en nyhet för många. I mina ögon borde väl alla förstå att lågutbildade inte har direkt stora valmöjligheter när det gäller var i Stockholm de vill bo. De som inte har råd att köpa får glatt bo där de har "tur" att hamna.
Detta är för mig mer eller mindre självklart, ingen får en tvåa i innerstan gratis.
Givetvis kommer detta medföra att vissa får det svårt att ta sig till jobbet om de ska åka kommunalt, då alla inte kan jobba runt T-centralen.
Det jag vill komma fram till är att om det är nyhetsvärde i detta, vilket jag misstänker att det är, så är det i sig otroligt skrämmande.
Sedan finns givetvis även glesbygden med folk som valt att bo där, utan kollektivtrafik, och som har upp mot 5 mil per dag till jobbet, enkel väg. Allt annat än bil är en omöjlighet och man kan bara hoppas där att det finns någon att samåka med till jobbet för att spara in på bensinpengar och miljöpåverkan.
Jag hoppas alla snart förstår hur nödvändig bilen är för alla, då jag tidigare trott att det var självklart att folk kunde lista ut själva.
Ibland måste man vara övertydlig...
Har själv bloggat om det där för någon månad sen, men även tidigare. Det verkar som en del faktiskt inte inser hur illa kollektivtrafiken faktiskt är.
När jag jobbar kväll, tar det 1 timme och tjugo minuter att åka buss och t-bana, medan det tar tjugo minuter med bil.
Valet är inte svårt.
Om jag dessutom har tidigt seminarium behöver jag sova. Men om jag använder kollektivtrafiken, kommer jag hem, vid samma tidpunkt som jag kan gå och lägga mig om jag kör bil hem.
Man behöver inte ha barn eller annat för att behöva bilen.
Stockholms kollektivtrafik är bedrövlig om man inte skall åka in till centralen, för då är det perfekt att åka t-bana. Och tvärsöver ... utom all kritik.
För er som kritiserar kollektivtrafiken i Stockholm:
Kollektivtrafiken i Stockholm är bra men mycket kan bli bättre. Jag bor också långt utanför city och eftersom att jag inte har ett körkort är jag väldigt beroende av kollektivtrafiken. Dock är det trevligt att åka tåg och/eller buss så det jämnar ut sig.. Nästan.
Men bättre tider är påväg!
Under dom två senaste åren har kollektivtrafiken aldrig fått så mycket pengar sedan man började bygga tunnelbanan. Idéer som tunnelbana och utbyggd tvärbana var bara idéer för ett år sedan, idag håller många av planerna på att förverkligas av den borgerliga alliansen i Stockholm. Dessutom är en bonus den nattrafik på pendel och tunnebana som kommer komma igång under den närmsta tiden. Med andra ord, kollektivtrafiken i Stockholm håller på att se ljusare dagar!
Detär att det ska bli bra vi väntar på Edvin ;-) För det är först då kollektivtrafikenblir ett alternativ. Som det är nu är den inte det - för alla...
Du har vl hört den här om kollektivtrafik.
På tider man inte ska åka, Från platser man inte är på och till platser man inte ska ;-)
Fast vi bor bara några minuter från Roslagsbanan så vi har det bra. Men jag tänker på andra.
Absolut, reseplaneraren på SL.se måste även bli mycket bättre! Det är helt sjukt att den inte visar upp effektivare alternativ! Men enligt mig så ska inte kollektivtrafiken vara ett "alternativ", eftersom att man gör den mindre värd än när man exempelvis åker bil. Det är när man gör kollektivtrafiken som ett komplement för att lösa trafiksituationen i länet som man höjer statusen och förbättrar den : ) Dessutom vet jag inte om du läste Sten Nordins första debattartikel som finansborgarråd, där han uttalade sig positivt för en "tvärbaneringled". Ett tips är att läsa trafiklandstingsrådet, Christer G Wennerholms blogg. Där får man veta allt nytt som händer inom kollektivtrafiken. christergwennerholm.blogspot.com
rekommenderas starkt!
Alla argument om folk som inte har råd att bo nära tunnelbanan faller ju i och för sig platt när du tar åkersberga / danderyd / täby som exempel.
Dessa delar av Stockholm har extremt dåligt utbyggd kollektivtrafik eftersom de som bor där hör till den bilburna överklassen och inte vill att vanliga kollektivåkare ska komma dit för mycket.
Om du i stället plockar ett exempel ur underklassen så bor Lisa kanske i Skärholmen eller Akalla. Barnen lämnar hon till fots innan hon tar tunnelbanan till jobbet, och alltihop tar kanske en halvtimme. Eller möjligen en timme.
Själv bor jag i Stadshagen. När jag jobbade på KTH kunde jag välja mellan att cykla, 15min, åka kollektivt (20 min högtrafik - 40 min lågtrafik) eller åka bil (60min högtrafik - 20 min lågtrafik). Nä, jag begriper inte folk som kör bil i innerstan dagtid vardagar.
Jag pratar iofs inte om att ha råd att bo utmed tunnelbanan i mitt exempel, mer utifrån att det finns inte plats för alla ;-)
Sen handlade det inte om att ha bil eller inte utan om hur hopplöst det är med tvärförbindelserna. Att bo i Åkersberga och jobba i Jakobsberg. Det är bara ett exempel...
Skicka en kommentar