lördag 5 juli 2008

Det finns fler moderater som är emot FRA-lagen...

Efter 35 år i moderaterna så har jag haft glädjen att få många trevliga bekantskaper. Av dem har jag har hört mycket få personer tycka att FRA-lagen är OK som den ligger i sin utformning idag. De flesta moderater är fritänkande personer och tycker att statens inblandning ska vara så liten som möjligt i människors liv. Stöd till den som är utsatt - Ja. Inblanding i människors privatliv Nej. Vi har med förvåning betraktat det scenario som spelats upp inför våra ögon med FRA-lagens genomröstning, en lag som innebär laglig möjlighet till ett omfattande intrång i människors privata sfär. Det är inte OK.

Per Hagwall i Brommamoderaterna är en person som liksom jag tycker att signalspaning och underrättelsetjänst är något ett land behöver. Men inte med FRA-lagen som den ser ut idag som grund för det hela. Han är missnöjd och uttryckete sig så här i sitt tal på Mynttorget häromdagen. Det kunde vara mina egna ord.

"Jag har under dessa 26 år aldrig skämts för mitt parti, eftersom jag hela tiden känt att vår grundinställning funnits kvar, för den lilla människan, mot systemen, mot stora organisationer, kommun och stat.! "

"Jag är kvar i Moderaterna för att slåss för partiets grundvärderingar och för att få en helt omgjord signalspaningslag. Jag förstår mycket väl att det finns de som tröttnar och går i livbåtarna, Själv känner jag trots allt fortfarande för mycket för det gamla skeppet, det är i grunden ett fint bygge och jag vill göra allt vad jag kan för att rädda det"


Unga väljare sviker alliansen efter debaclet med FRA-lagen visar en opinionsundersökning, det tycks statsministern ta med viss ro och menar att unga väljare är mer flyktiga än andra. Det är möjligt att det är så också. Men det betyder ju inte att man ska ha attityden att de nog växer till sig och ändrar sig när de förstår. Bloggerskan Blondinbella , Isabella Löwengrip, deltar i ett seminarium anordnat av moderata ungdomsförbundet i Almedalen i år. Hennes blogg har flera hundra tusen visningar per vecka!!! Det säger väl ändå något om att det finns en stor grupp aktiva unga människor. Det är möjligt att smink, mode och grejor inte intresserar regeringen i någon stor utsträckning, men att knycka på nacken och påstå att unga väljare inte riktigt förstår är nog inte en väg att rekommendera. Den här lilla filmen ger en helt annan bild av Blondinbella än vad vi är vana att se. Finns det inte ett allvar här så säg?

Ingen av oss har gillat det vi har sett de senaste veckorna. Fram för allt inte den ickekommunikativa regeringen som på intet sätt visat att de vill ha en dialog i frågan om FRA-lagen utöver några ganska snabbt tillkomna tillägg till lagen och så ska vi vara nöjda sen. I stället har de varit mästrande och fostrande betraktat oss "andra" som gnälliga, högljudda, okunniga mm mm. Det är en helt oerhörd sak egentligen att man bortser ifrån att det nu har funnits protester på olika plan, från olika aspekter, från olika kunskapsområden, från olika vinklar.

Regeringen har valt att vara som mästrande tonårsföräldrar och sagt att lagt beslut ligger. Helt utan att ens verka försöka vilja ta till sig av den kritik som gäller, utan bara sagt att vi inte förstår vad det hela handlar om och att det inte är någon idé att ens försöka förklara. Jaha!!!

Från en annan aktiv motståndare till FRA-lagen Peter J Olsson , som också han var en aktiv talare på demonstrationen mot FRA som pågick i Malmö, fick jag följande tips på intressanta analys av läget. Det stämmer ganska bra med min egen. FRA-lagen är inte bara dum i sin utformning den är också, tyvärr, en kommunikationskatastrof för regeringen.

En annan aktiv moderat menar att det är nästan kört nu. Karl Sigfrid, den modige som blev nedslagen av sin egen grupp för att han avsåg att rösta emot FRA-lagen ska vi inte glömma.
Statsministern nämnde det i en TV-intervju som något oerhört att någon vågar gå emot sin grupp. Han tycks ha glömt sitt eget mycket starka engagemang för personval och de möjligheter det skulle innebära för varje riksdagsledamot att ha sin egen röst, så här lät det då.

"Jag tror också att relationen mellan den enskilde kandidaten och partiledningen kommer att förskjutas. Ingen partiledning kan sätta sig på en genuint personvald kandidat som har ett stort folkligt stöd. Då kan fler spela roll i svensk politik. Fler kan uttala sig, lutandes sig tillbaka mot de många personer som de har fått stöd av." Statsministern i ett tal i Riksdagen 1977.


Utöver att den nya FRA-lagen innebär att lagen nu skapar möjligheter för staten/FRA att ta del av vårt privatliv på ett aldrig liknande sätt. När man lyssnar på den juridiska expertisen så går lagen på tvärsen totalt mot grundlagar och mänskliga rättigheter. Hur kan det ens vara möjligt att sådant går igenom i en demokrati? En borgerlig regering?


Det som dock förvånar mig mest är den strid och det förtroendekapital som regeringen sätter på denna fråga som väl ändå inte kan vara den viktigaste i regeringens historia. Så långt som jag förstår. Kanske att det finns bakomliggande faktorer som är så hemliga att vi "vanliga meniga" inte får veta. Eller är det som Agneta Ramberg ungefär säger - okunskap eller arrogans, jag vet inte vilket som är värst. Man är minst sagt benägen att hålla med henne. Hela FRA-lagen framstår som ett stort frågetecken, en stor konspiration ligger bakom eller är det bara prestige? Vad vet man egentligen?


Det man bedömer utifrån det som står i media är naturligtvis bara en sida av saken, lätt dramatiserad dessutom, men om det finns en annan sida av saken skulle jag uppskatta att få höra den. Skulle lyssna med stora öron...

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,










1 kommentar:

Anonym sa...

Ja vad är det egentliga motivet till regeringens tjurskallighet? Jag brukar ha en viss fallenhet för att tro på konspirationer men i detta fall verkar det som om det hela mest handlar om Prestige, Arrogans, Okunskap och dylikt. Men vi får gömma en bandspelare på Fredriks tjänsterum, kanske dyker det upp något intressant.