måndag 14 juli 2008

En inlyssnande chef...

Fokpartisten Birgitta Ohlsson kräver i en debattartikel att FRA-lagen ska rivas upp. Samtidigt så klappar hon Fredrik Reinfeldt medhårs och säger:

" Lyssnande ledare – Fredrik Reinfeldt är en modern, lyssnande ledare. Det är därför han är en så utmärkt statsminister. Nu har han en otroligt bra chans att visa det..."

Jag skrev själv ett inlägg om "Min statsminister", men just nu vet jag inte var den figuren tagit vägen. Det är vilset i pannkakan. Minst sagt. Men allt kan fortfarande hända förstås.

En sak som jag dock gillar riktigt bra med statsministern är att jag att jag slipper höra väsandet som finns i (s-) och vänsterretoriken - höööögern, röstbooskap, eliiiten, de riiiiika, parasiiiiterna. Då menar jag åt andra hållet, men det förstår ni? Det känns så 1917 på något sätt.

Visserligen har väl försvarsministern haft någon liten blödning åt det hållet när han kallar FRA-motståndarna för vänsterorienterade, det har jag personligen lite svårt att ta. Men ursäktar det med att han nog är lite pressad trots allt. Jag säger som Drottningsylt - jag får huvudvärk av alltihop... Monica och Witchbitch leder mig in i grekiska mytologin. Jag tar och plockar fram Alkemisten och läser lite. Förvisso kanske det är att hårdra men vad ska man göra när man inte förstår. Det enda är att försöka på olika sätt.

Farmor Gun ger flera skäl för oss vanliga med rent-mjöl-i-påsen-människor till att vara emot FRA-lagen. Det har då inget med vänster och höger att göra. Att centerpartisterna nu får mehåll av lite fler folkpartister gläder förstås Lake en hel del. Men att höra uttryck som att alliansen imploderar eller faller sönder, eller att FRA är alliansens självspelande piano är inte kul.

På något sätt har jag fått för mig att de enda som är roade av den här debatten är socialdemokraterna. Det förstår jag även om det inte roar mig särskilt, men vad ska man göra när det körts i diket. Jonas Morian skriver sakligt och Magnus Ljungkvist krävde i juni att även (S) är tydliga. Det har de iofs varit och Bodström har åtminstone visat intresse för den personliga sfären. Det kan man uppskatta utan att vara socialdemokrat, men vad som menas vet man inte riktigt ännu. Det politiska rävspelet pågår förstås inför våra ögon. Men vem ska man lita på?

(intressant)

Några som skrivit om saken på olika sätt idag är: Trotten, Emma, Arbogamoderaten, Kjellberg, Sidvind, Zac, Anna, Erik Laakso, tkj,


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

4 kommentarer:

cnab sa...

Hej, hej! Föreslår bara en smärre rubrikjustering, från "inlyssnande" till "avlyssnande"

Jörgen L sa...

Att lita på att (s) har utvecklat en stark känsla för integriteten är naturligtvis lite för tidigt, MEN man kan nog lita på att de inte är korkade nog att sätta sig i samma situation som Reinfeldt nu när de ser vad som kan hända...

Mary X Jensen sa...

inlyssnande - avlyssnande ;-)

Mary X Jensen sa...

JörgenL - (s) har så mycket större rutin på att regera. Rättvad det är så kryper det fram nå´t som vi inte vet. Lagen bör dock göras om...