söndag 20 juli 2008

Ska ungdomar åka ensamma på semester...

Läser just om Blondinbella som råkat ut för ett övergrepp på sin Italienresa. Det är fruktansvärt för henne naturligtvis. Men det finns kanske något bra i det att hon är välkänd personlighet vid det är laget, och det är att både unga flickor och deras föräldrar funderar lite över vad som pågår i barnens liv. Blondinbella berättar lite själv på sin blogg. Kanske att den kan hjälpa henne igenom detta svåra.

Många kvinnor har varit med om liknande saker och jag tycker att det är väl hårt att behöva lära sig vara försiktig den hårda vägen. Var finns de vuxna i de här sammanhangen? Vi hör ofta att unga kvinnor, ja äldre med för den delen råkar ut för övergrepp. Det är sådant som man mycket riktigt bär med sig resten av livet.

Är man ung blåögd och naiv och tror att hela världen kretsar i all vänlighet runt omkring en själv så är man helt enkelt inte förberedd på den hårda verkligheten. Då behöver man vuxna runtomkring sig. Jag betraktar Blondinbella som mycket duktig, men hon är bara sjutton år och då är man inte så stor som det kan verka. Det gäller alla sjuttonåringar, kanske att de rent av är som mest sårbara i just den åldern - mittemellan barn och vuxna.

Vi minns killarna på Stureplan som tyckte att det var OK att "banga" på en ensam tjej - för det var så det brukade gå till. Man kan bli mörkrädd för mindre. De åkte dit och kanske att det satte en ny standard för hur man umgås med varandra. Säker på det kan man aldrig vara.


Men det väcker trots allt tanken på det samhälle vi lever i när vi låter sjuttonåringar leka vuxna och släpper iväg dem ensamma till alla möjliga märkliga ställen. Kos är ett typiskt ungdomsställe där det är så mycket hålligång att det räcker och blir över, ungdomar hamnar i situationer som de inte kan hantera. Det gäller väl egentligen alla ställen där det finns fri tillgång till alkohol, det spårar ur. Vuxna behövs.

Självklart måste man släppa iväg ungarna och låta dem bli vuxna. Men jag vet inte om det är just på nattklubben på Ibiza eller i Riccione de ska behöva bli det... Så var är föräldrarna?

Killen Ken blev kidnappad på sin semester i partystället Sunny Beach i Bulgarien. Det är inte bara kul och skoj utan en del allvar också.

Kanske är jag tråkig? Hur som helst väldigt glad att barnen passerat de här åren.



(Expressen)
(Aftonbladet)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

1 kommentar:

chall sa...

Det är svårt att säga vissa saker utan att det verkar som om ma nite har sympati för de som blivit drabbade men tyvärr är det något som jag noterat ännu mer de senare åren....

Det är oerhört naiva ungdomar/vuxna som vi har i Sverige. Det är trevlig på sitt sätt, vi litar på varandra och tror på godhet men tyvärr är ju inte världen riktigt lika bra som man kan hoppas på.

Här i södra USA är det ingen diskussion om att jag inte kan förvänta mig "rättigheten" att gå själv som kvinna om jag inte räknar in att jag kan bli antastad/störd/attackerad. Nu gör jag det valet ibland iaf men jag är ju medveten om problemet.

Vad gäller att vara ensam tjej i Italien har jag varit det med som ung 20åring... och även om jag inte var blond var det en rätt hård erfarenhet men samtidigt, det visade mig att man inte kan räkna med att vara ensam kvinna i ett annat land och tro att det är som hemma. "when in Rome..." eller "ta seden dit man kommer"...

och som sagt, det är inte för att förringa att det är en allvarlig sak som hänt henne. inte alls, men det behövs ett perspektiv. Och som du skriver, 17 år och ensam på resa i ett annat land?