måndag 28 juli 2008

Tolgfors kan knappast känt till FRAs anmälan mot en bloggare...

Jösses vilket spektakel det här håller på att bli. Jag kan inte drömma om att försvarsministern hade en aning om att FRA anmält bloggaren HAX. Det kan bara inte vara rimligt. I synnerhet som Tolgfors själv sagt i dagens artikel i SvD att vi inte spanar på svenskar. För som sagt varför finns dokumenten överhuvudtaget?

Hur ska det här sluta... ojojoj. Bara för att man inte vill riva upp en lag som inte är bra i grunden. Det borde vara så lätt att skriva om den. Om man väntar någon månad eller två kan verkligen inte ha någon betydelse. Man skakar på huvudet och går ut och drar lite ogräs. När jag kommer tillbaka har kanske Åkesson blivit entledigad från sin post. Hur ska man annars klara sig ur det här? Jag skulle inte vilja vara Åkesson nu. Någonstans tror jag att han menar väl i allt han säger. Det gäller också för Tolgfors faktiskt...

Ibland slår mig tanken - är det jag som är dum? Hakan är tappad och munnen är öppen. Kanske det är det som kallas att vara häpen. Hur kunde det gå så här?

Uppdatering: Peter Karlberg tror inte på min idé om att Tolgfors skulle vara ovetande om det som sker utan beskriver arbetet bakom myndighetschefens jobb som en samverkan mellan många. Han kanske har mer rätt än jag, det vet man inte. Men det skulle förvåna mig om Tolgfors statssekreterare som är fd åklagare inte i så fall skulle ha koll på vart anmälan mot bloggaren Alexandersson skulle skickats. Detta borde väl också Åkesson veta som själv är en luttrad person som arbetat inom rättsväsendet. Såvida detta inte görs för att skjuta smällskott för att varna motståndarna. Så desperata tro jag inte att de är. Så barnsligt kan detta inte vara. Att det rättsligt ska prövas huruvida sekretessbelagda dokument kommit i fel händer är dock helt i sin ordning tycker jag nog. Sen att det blir så dramatiskt kring allting blir alltmer farsartat.

Min idé om det här är att FRA-lagen fått egna ben och nu är som en gräsbrand där det brinner lite varstans och man springer omkring med pulversläckaren.



(SvD)
(DN)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

8 kommentarer:

Björn Wadström sa...

Ryck nu inte upp allt det gröna när du går ut i trädgården. Ibland kanske man skall stanna upp en stund och fråga sig vad som är ogräs. Maskrosen är en rätt fri liten växt som trotsar även den mest oljiga asfalten...

Anonym sa...

Inte dum. Naiv eller godtrogen kallas det om man utgår från att någon är god bara för att de kallar sig moderater. Sedan är det ju också en gammal sanning att man försvarar saker hårdare ju mer man investerat i det. Kritiserar man den dyra bilen som en låginkomsttagare just köpt och sparat till under tio års tid, så riskerar man att få på käften. Men kritisera exakt samma bil inför en direktör med 3 miljoner i årsinkomst så rinner det av som vatten på en gås, i bästa fall blir han nyfiken och funderar om det finns ett bättre alternativ. Hur mycket har du investerat i Moderaterna?

Mary X Jensen sa...

Jag har satsat hela min politiska aktivitet i moderaterna sedan jag fick rösta för första gången 1973...

Inget är som förr den saken är klar. Min bild är en annan än den som framstår idag. Har jag gjort fel? Nej det tror jag inte.

Men just nu har dte gått över styr, det kan man nog inte anklaga en hel organisation för, ty varje organisation består av individer som mer eller mindre starkt för talan. Jag är inte säker längre på att det är samma politik som förs som den jag en gång i världen stod för. Det tarvar till eftertanke... minst sagt.

Anonym sa...

Själv är jag inte förvånad. Borgerliga regeringar ställer alltid till det, på ett eller annat sätt.
Det som förvånar mig däremot är hur de kan förverka sitt förtroendekapital från sina egna. Det är något nytt.

Man måste nog skilja regeringarna från ideologierna. Jag tror att de borgerliga regeringarna blir som de blir därför att de har så få regeringsperioder. De tar i så det spricker och så går allt sönder. Därför att allt måste ske så snabbt. Jag tror de bara ser en period framför sig. Och under den måste de få igenom allt de själva står för.

Din vän sa...

Jag tror tyvärr inte att det här egentligen har med politisk ideologi att göra. Jag tror att de som sitter i regeringsställning kan bli förblindade. Vi på andra sidan har tur som sitter i opposition just nu, det har förhoppningsvis öppnat ögonen för vänsterpartiernas ledningar.
Det här är mer en konflikt mellan en galen maktelit och folket.
RS
kulturbloggen.com

Mary X Jensen sa...

Ja säkert Rosemari. Det har gått över styr helt enkelt...

Anonym sa...

För mig blottar FRA-debatten en helt annan spricka än den mellan höger och vänster. Aldrig har det varit mer tydligt att vi har en politisk maktelit som är frikopplat från medborgarna än nu. Sossar eller borgare i regeringen verkar kvitta lika, det grundläggande problemet är att de verkar anse att medborgarna är till för samhället istället för tvärtom. I all denna debatt så har jag faktiskt inte sett ett enda argument för varför mitt liv skulle bli bättre med FRA-lagen (eller med signalspaning över huvud taget faktiskt). Däremot är det säkerligen jättebra för våra politiska och militära höjdares internationella anseende att ha underrättelseinformation att byta bort mot inbjudningar till coctailpartyn i USA.

Mary X Jensen sa...

Det kan du ha rätt i. Just nu är man inte så imponerad. Det är som du säger, spelar ingen roll vilken flank det gäller. Det smärtar en idealist faktiskt.