onsdag 27 augusti 2008

Hur är det fatt med arbetsförmedlingen och de som jobbar där...

En yngre bekant har tagit kontakt med arbetsförmedlingen för att få hjälp. De senaste åren har tillbringats på universitetet och som vanligt är det bara Ex-jobbet kvar. Nu gäller det att fixa ett jobb. Då tar man kontakt med arbetsförmedlingen för att få stöd och hjälp ty det har utlovats.

Där bemöts man av telefonsvarare, för att personalen jobbar deltid det måste man förstå. Man blir tillsagd att komma dit för att träffa någon på plats. När man kommer dit så finns inte denna någon där. När man registrerar in sig så vet inte personalen hur man ska göra och det går inte att komma vidare. Man blir ombedd att komma tillbaka en annan dag...

Så småningom får man till ett möte med en person. dessvärre är man tvungen att avboka detta då annat viktigt kommer emellan och man skickar ett mail och vill ändra tidpunkt. Då blir svaret från arbetsförmedlingen följande:

"Jag har fått ditt mail. Jag nådde dig inte på telefon kl 16,45 idag. Kan du inte komma så görs avanmälan till A-kassan. Påanmälan görs genom personligt besök påArbetsförmedlingen mellan kl 9-13,00. Ring mig snarast, tack."

Nu hör det till saken att den här unge personen har vänt sig till arbetsförmedlingen för att få stöd och hjälp och har ingen A-kassa eller liknande, men han blev något bestört av den hotfulla tonen. Hur ska man få något slags förtroende för arbetsförmedlingen när de beter sig så här?

Vad är det för Jönspellar som jobbar där som inte ens bemödar sig om att ta reda på vem personen är de har kontakt med? Uppgifter måste väl finnas i inskrivningsregistret. Eller utgår man ifrån att alla har A-kassa? Och att alla fuskar?

Jag har själv fått hotbrev från arbetsförmedlingen om att jag måste söka vissa jobb för att inte missa A-kassan. Det utan att ens vara inskriven där! Eller ha någon A-kassa heller för den delen. Märkligt beteende. Detvärsta är att det är standardskrivningen vid kontakter med omgivningen. Arbetsförmedlingens brev är rent hotfulla och obehagliga. Det kanske är rätt till vissa personer, men långt ifrån till alla.

Man pratar idag om arbetslinjen och den gillar jag iofs. Men återigen människor är inga maskiner och alla fuskar inte med A-kassan. Däremot borde arbetsförmedlingen ha resurser och organiseras så att de verkligen kan hjälpa människor att få jobb - inte hålla på och skicka hotfulla meddelanden till dem som om de vore gangstrar och potentiella fuskare, innan man ens vet om det är så.

Hoppas att den nya chefen för arbetsförmedlingen kan införa nya rutiner och lägga fokus på det viktiga, att se till att människor kommer i arbete för något de passar för.

Myndighetsutövning är en sak men man kunde väl ändå tänka sig lite finess. Tag Skatteverket som exempel, de är ett under av trevlighet och servicevilja både på nätet och när man talar med dem personligen. Något för arbetsförmedlingen att ta efter. Helst ska de nog konkurrensutsättas.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ett alternativ vore att konkurrenssätta arbetsförmedlingen genom att licensiera ut hela eller delar av arbetförmedlandet till två eller tre bemanningsföretag. Om det är några som vet hur man trollar fram jobb i både vått och torrt så är det dom. Kan privata företag driva telebolag på licens borde det samma även gälla för arbetsförmedling.
/Anton

Drottningen sa...

Arbetsförmedlingen i ett nötskal. Det blir dessutom extra märkligt om man tänker sig att en människa som är arbetslös redan från början är i viss beroendeställning, man blir knappast mer tilldragande på arbetsmarknaden när ens självkänsla är körd i botten av att ha blivit pissad på av arbetsförmedlingen

Anonym sa...

Yep, på AF är man helt enkelt ett nummer som representerar ett objekt på det löpande bandet. Och samma auto-repliker ska köras igenom oavsett individen.

Skulle inte förvåna mig om förmedlarna fortfarande snällt går igenom hur man "bläddrar" på deras sajt ... för IT folk. :-()


//ST

Daniel A sa...

detta hotfulla beteendet hittar man faktiskt inte bara hos arbetsförmedlingen.
Banker och försäkringsbolag är också experter på detta. Och dessa har ju viss konkurrens.
Ett exempel är ju t.ex. namndiskrimineringen som är aktuellt.
Eller att försäkringsbolag utgår från att man fuskar med skadeanmälan.
Även regeringen och försäkringskassan utgår ju från att alla bara oavbrutet vill fuska.

Men det är som det gamla ordspråket syftar på: Man känner andra genom sig själv.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=820399

dexion sa...

Jag uppfattar att problemet är tudelat.
För det första - Arbetsförnedringen har noll koll och färre kontakter att hjälpa just akademiker med. Detta är givetvis pinsamt och man slipper gärna genansen genom att förmå akademikerna att inte vara inskrivna.
För det andra - AF har stått i nära relation till den politiska makten som haft ett intresse av att hålla ned arbetslöshetssiffrorna och om man enbart har de som absolut behöver det - det vill säga som går på A-kassa - inskrivna så ser siffrorna bättre ut...