fredag 5 september 2008

Jag är Mary X Jensen - vem bryr sig...

Den som är känslig för fördomar och anser att kvinnor tige i församlingen kan sluta läsa här... Detta är lite på allvar men också lek, det är helt enkelt fredag.

Med anledning av skribenten Gudmundsons artikel idag så började även jag att fundera. Ja du Per - alliansens eller kvinnor i allmänhet för den delen syns inte så mycket i politiken och om man tänker efter så gör inte gubbarna heller det. Det finns många duktiga och färgstarka personer i alla grupperingar. Men i den längtan att alla ska vara med så blir allting grått i stället. Det tillåts inte att någon sticker fram mer än någon annan. Det är liksom hela problemet. Man blir inte guru i sitt eget land - man blir utsedd till det, av andra och många står på kö... oftast leeende män, de vet man var man har. Det blir minst problem så. Kvinnor blir för all del inkvoterade även om det i sig helst inte erkänns, det kanske rent av finns i det undermedvetna?

Kvinnor röstar dessvärre inte heller alltid på varandra är min erfarenhet, ofta kommer principen "snåla skator sparkar starka systrar" in i bilden av någon anledning. Röstas det på kvinnor så blir det de söta och timida som för all del både har åsikter och kunskaper men som ändå inte ställer för mycket på ände. När vi blir äldre blir vi lite besvärligare eftersom vi ifrågasätter så mycket. Då blir det väldigt jobbigt förstås.

Blogge presenterar för mig ett nytt begrepp - blomvasteorin. Tyvärr har han väl lite rätt:

"Problemet i Sverige är att detta motarbetas och att de kvinnliga politiker som kommer fram avpersonifierar sig själva (systemet kräver det). Hela den negativa förbudskultur som framförallt kvinnor står för har en tendens att fjärma väljarna från dessa bittra kvinnor i feministsvängen, och det saknas kvinnor som står för en mer positiv och liberal inställning i olika frågor och som inte tvekar att nyttja sin personlighet, skönhet och charm i politiska syften, kvinnor som erkänner betydelsen av sådana perifera kvaliteter. Ty vi människor är sådana – vi vill ha blomvaser." (Blogge)

Moderaterna har i alla fall Charlotte Cederschiöld som alltid har sagt sin mening utan att backa. Hon är bra... Jag gillar också Sarah Palin, inte på grund av hennes alla bestämda åsikter men på grund av hennes erfarenheter som fembarnsmorsa. (Ja, man får göra rationella val på sitt eget sätt). Har man så många barn blir man sällan överraskad. Allt i livet har redan hänt så att säga och man är redo att agera. Sen är hon skapligt snygg också vilka många tycker är viktigt. Grejen är den att de flesta kan vara snygga med en bra frisör och lite smink. Det är något att komma ihåg.





"I´m Mary X Jensen - jag har varit både yngre och snyggare, men alltid gått från "zero to bitch in 3.5 seconds" . Inte någon av de bekväma kvinnorna alltså. Då blir man inte heller vald utan sätter skräck i etablissemanget och får skaffa sig en blogg och tycka utifrån. Undra på att det finns de som vill stänga bloggar ;-). Vi får nog aldrig någon Sarah Palin i Sverige. Det har funnits duktiga kvinnliga politiker, men se vad som hänt med dem och hur de hanteras i både media och inom sina organisationer.

Jag flinar just nu om ingen förstått det...

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

11 kommentarer:

Anonym sa...

När jag kollade på Daily Show så var det nåt med hur folk pratade om Sarah Palin som fick mig att tänka på Britney Spears. Det är nåt i hela dramaturgin som känns skvallerpress. Men sen kom inte mindre är Mike Huckabee med precis samma jämförelse! (alltså mellan Sarah Palin och Britney Spears).

Mary, du måste se lite mer på Daily Show och sluta gå på Karl Rove-spunna grejjer ;-) Och framförallt våga se liiite mer kritiskt på vad som händer over there.

unohansson sa...

Men ärligt talat, visst är flera av dem snyggare, sexigare och har ett betydligt mer levande ansikte utan smink!

Anonym sa...

Jag kan bara hålla med Erik. Mary, ta dig en titt på vad som händer over there, ta dig en grundlig titt, läs även kommentarerna. Undersök lite själv också. Det du kommer att hitta kommer att förändra din världsbild. Det kommer helt säkert att kännas oerhört obekvämt, och det är det, i synnerhet om du vågar att följa upp det som känns allra mest främmande. Jag skall inte räkna upp allt du kommer att hitta, för det skulle bara få dig att rygga tillbaks, du måste upptäcka det själv.

Mary X Jensen sa...

Thomas Gürs artikel SvD idag.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_1677617.svd

Mary

Anonym sa...

Jag hoppas att du och Thomas Gür också är emot ACTA (alltså "olika frihandelsavtal"), särskilt eftersom vi inte vet vad det innehåller.

Jag vet, man ska inte lägga sig i andras olyckliga äktenskap, men om all ens energi går åt till att hålla ihop bara för att man investerat så jäkla mycket och inte vill förlora det man tror att man har...

Du, och tydligen Batra, förväntas som framstående moderater, att förvandla er till amerikanska "hockeymorsor" istället för att vara de svenska fritt tänkande människor ni är - bara för att spinndoktor Gür säger plats!

Mary X Jensen sa...

Hold your horses Erik lilla...

Du har träffat mig och då såg du väl, utgår jag ifrån ingen hockeymorsa precis? I så fall ligger det nog mer i din betraktelse och den är fel. Jag spinner mig själv. Däremot accepterar jag fler åsikter än mina egna.

ACTA har jag inte tagit tag i ännu.

Anonym sa...

Jag brukar sällan skriva "läs vad jag skrev en gång till", men nu gör jag det och lägger till en vädjan om att inte göra antal barn du eller någon annan är förälder till (eller ålder, kön, ras, sexuell läggning eller religion) till en anledning att ge en åsikt företräde eller kredibilitet.

Att det utgår order om att spinna Palin är inte konstigare än att det finns schamporeklam, men om man inte är anställd behöver man ju inte köpa produkten.

Humor är det klassiska sättet att skaka av sig det politiska skådespelet när det blir för närgånget. Se här vad Colbert gör med Guiliani!

Mary X Jensen sa...

Erik - läste du min sista rad i inlägget?

Anonym sa...

Jodå, den läste jag :-) Du skrev "ACTA har jag inte tagit tag i ännu".

Det börjar finnas lite officiellt material nu faktiskt, inte bara läckta utkast på wikileaks. Men inte är det mycket, och inget, nada, noll och nix om vad regeringen ville uppnå med att ge kommissionen mandat att förhandla fram ett nytt TRIPs. Har inte hört en enda medlem i EU-nämnden komma ihåg något sammanhängande resonemang överhuvudtaget (typ "IPRED1 räcker ju inte för att komma åt TPB och IPRED2 verkar inte komma vidare så vi måste nog ha lite straffrätt på WTO-nivå").

Iallafall, det finns en rapport av MEPen Susta (som verkar vara ett sånt där typiskt "upplägg" á la Mikko om bloggarna): Impact of counterfeiting on international trade med inledande lugnande besked från Mandelson.

Frågan är om nån politiker är tillräckligt vaken och tar tag i möjligheten att påverka innnehållet i den rapporten.

Mary X Jensen sa...

Karl Sigfrid skrev om ACTA i ett blogginlägg i maj.

http://sigfrid.wordpress.com/2008/05/26/antipirat-avtal-forhandlas-fram-i-tysthet/

(Och hur skapar man länkar i kommentarer förresten)

Dags att fundera lite till. Det som jag tror och som är det värsta egentligen, är att det poppar upp en massa dumheter på olika håll utan att någon ser en stor helhet.

Och så fastnar man i detaljerna... Det är lite scary faktiskt. Så blir det så komplicerat att ingen vågar säga något för att inte verka dum.

(det är lite därför jag tycker att nära vardagspolitik är intressantare för där har man någon chans att påverka i alla fall)

Anonym sa...

Man skriver vänsterhake a href= dubbelfnutt länk dubbelfnutt högerhake text vänsterhake /a högerhake.

Jo, Sigfrid är ju ett undantag. Han deklarerar med ubuntu. Det gör inte ens jag. Jag kör papper.

Men jag tänkte på nån europaparlamentariker. Och det är han ju inte (än).