söndag 14 september 2008

Man måste synas...

Varför har applåderna tystnat för statminister Reinfeldt undrar DN. Svaret är ganska enkelt. Han står inte på scenen. Man måste synas för att få applåder.

När man läser om vad kändisreportern har att säga så blir man dock snabbt påmind om att ta med en bok till nästa besök hos frissan. Det är lätt att förstå statsministerns val att vara i kulisserna i det sammanhanget i alla fall.

Men på ett politiskt plan kunde han gärna synas mer. Jag gillar honom. Även om jag nu tycker att hela hanteringen av FRA-lagen är helkass. Det är viktigt men dock bara en fråga bland många. Därmed inte sagt att jag tänker lägga ned mina åsikter om den saken. Inte alls. Bara sätta in den i ett större perspektiv. Det politiska spelet kan tyckas vara märkligt.

Backar statsministern på FRA-lagen så kommer applåderna som ett brev på Posten. SIFO-siffrorna bättras på direkt. IMHO.

Uppdatering: Även SvD har idag en analys av regeringens arbete hittills och jag kan inte låta bli att kommentera ett par saker i den.

"– Den här konstellationen är inte tillräckligt mogen för sin uppgift. Det gäller allt från stort till smått, de vet inte hur man gör. Vi socialdemokrater vet hur man regerar ett land. (Marita Ulvskog i SvD)

Eller hur ?- Det har alltid gått så bra med socialdemokraterna (NOT). Jahaja... Ingen är obildbar och med åren kommer kunskapen.

"Det blev en tiotaggare, en stor ko och två kalvar för Lennart Sjögrens jaktlag i Lycksele. Kristdemokraternas partisekreterare höll inte själv i geväret. Men han är nöjd ändå.– Det är som i politiken. Laget går före jaget." (Lennart Sjögren i SvD)

Det beror på vilket lag man ingår i? Om man är emot FRA-lagen till exempel så ingår man i det laget och så går det före jaget - att vara populär inom sin politiska sfär. Allt är realtivt så att säga. Beror på var man har sin utgångspunkt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , Kulturbloggen. Dr Cais blogg

6 kommentarer:

Bo sa...

Även om jag nu tycker att hela hanteringen av FRA-lagen är helkass. Det är viktigt men dock bara en fråga bland många.
För mig det en väldigt viktig fråga. Det finns ganska mycket jag är beredd att ge upp innan jag tycker det är rätt med massavlyssning.
Det kommer att avgöra var jag lägger min röst i nästa val.

Mary X Jensen sa...

Ett parti består inte bara av en person. Inte överger jag mina ungar när de har gjort dumheter heller. Däremot får man aldrig sluta tjata. Då händer inget.

Bo sa...

Nu gäller det inte mina ungar som har begått något misstag, utan mer min livskamrat som visar sig vara en fullständigt vidrig person. Hon förgiftar mitt kaffe och flår levande djur bakom garaget.
Henne tar jag avstånd från.

Mary X Jensen sa...

Vi vet ju än så länge inte hur det kommer att sluta, eller hur?

Jag är minst sagt irriterad och förbannad på den här lagen...

Bo sa...

Det är klart att jag hoppas, men jag håller inte andan.

För att hålla kvar vid liknelsen:
Om/när läkarna förklarar henne frisk, vågar jag då dela mitt liv med henne igen?

Mary X Jensen sa...

Det får något man tar ställning till då...

Jag håller inte heller andan ;-)