tisdag 23 september 2008

Skolk-SMS - just det...

I Göteborg skickar skolan SMS till föräldrarna om ungarna skolkar. Bra idé. Pang på rödbetan och engagemang och aktivitet vid rätt tillfälle. "Tjuven" som tas på bar gärning liksom. Mycket bättre än att få det i betyget när terminen är över. Det är självklart att ungarna inte ska skolka och gör de det så ska vuxna ta reda på varför. Naturligast är förstås att föräldrarna tar itu med sina telningar och räcker inte det så behövs det andra åtgärder och de får man ta till då. Det naturliga är att föräldrar och barn har kontakt med varandra även under arbets/skoltid när det tiltar till sig. På många sätt så lever generationerna för långt från varandra stora delar av dygnet.

Att skriva in skolk i betygen leder bara till trots och har ingen bra effekt tror jag. Det är kunskap man ska få och kunskapsglädje man ska känna i skolan enligt min mening, inte militärdisciplin.

Johanna Graf skrev tidigare om SMS vid skolk . Som förälder vill hon veta direkt om hennes barn har skolkat från skolan. om Tankesmedjan Limbo har en egen lösning förstås. Skolan ska avskaffas för alla över 14 år men det är lite extremt kanske. I Sundbyberg har de lyckats att komma åt skolkarna på annat sätt, genom att bry sig...

Jag fann en kul film från Carl Bildts yngre dagar då han tog tag i saken och såg till att skolkamraterna var kvar i skolan när lärarna strejkade (jag kom ihåg den där strejken så väl...).

Vill samtidigt påpeka att det är inte utan att man känner en viss värme för våra politiker när man får lite distans så här och ser att engagemanget för politik har följt med sedan tidiga år. Så min avsikt med den här filmen och den som kom med i budgetinlägget igår med Anders Borg vill bara visa att även våra politiker är människor, som också varit yngre än vad de är idag. Så bara goda avsikter alltså - bäst att poängtera det.




(intressant)

Andra som bloggar: , , , , , , , , , , , Anna G Rahm

(DN) , (SvD), (HD), (Aftonbladet)

3 kommentarer:

Anonym sa...

jag tycker om förslaget, varför ska man skolka?

Mary X Jensen sa...

Jag tycker också om förslaget...

Anonym sa...

Det är, som tidigare sagt ovan, ett bra förslag med SMS-rapportering. Jag tycker inte att man ska lida för sina ungdomssynder resten av sitt liv om det istället skulle skrivas in i betyget. Även om betygen knappt är aktuella efter 10 år så tittar en del fortfarande på sånt. För i betyget står ju inte anledningen till skolket, om man varit mobbad eller dyl. Det är heller ingen morot för många ungdomar, då många har väldigt kortsiktigt tänkande.