torsdag 11 september 2008

Låt skolkandet ingå i betyget uppförande och ordning i stället...

Igår skrev skrev jag av mig min mening om att få skolk inskrivet i betyget. Det är fel tycker jag som anser att det måste finnas andra sätt att få ordning i skolan. Räfst och rättarting som kommer i slutet av terminen tror jag inte på. Däremot att det verkar som om polisstationerna ska ligga i närheten av skolan är en annan sak. Det är inte senare man behöver bli tagen i örat och få inskrivet att man varit dum. Det är när det sker som de vuxna ska ta till allvar och konsekvenser. Johanna Graf kommer med en bra idé - Skicka SMS till föräldrarna när ungarna skolkar. Det skulle väl lärarna och rektorerna själva kunna räkna ut. Kontaktuppgifterna har man redan.


Betyg i uppförande och ordning som det var förr? Ja, det är bättre än att få skolk inskrivet i sitt betyg. Själva skolkandet är bara en detalj i uppförandet som sådant. Det är bättre att föra en övergripande skolpolitik än att agera på detaljnivå.

I Expressens ledare idag står det att skolk inskrivet i betyget skall kunna ses som en morot!!! Det fattar inte jag. Förklara gärna det.

Thomas Hardtman undrar varför "högern" är så mossiga. Sluta använd det där dumma uttrycket även om det har gått ut dekret från Ulvskog att det ska poängteras att regeringen är höööögerledd så känns det väl ganska tramsigt när socialdemokraterna själva driver sin poilitik till det borgerliga hållet på alla möjliga sätt. Björklund är folkpartist om nu någon inte visste det.

I min drömskola är det ordning för att eleverna trivs och styrs av glädjen att lära. Sen går det inte att bortse ifrån att det är en dröm när man kommer till verkligheten. Men inte fasen kommer man åt ordningen genom att skriva in skolk i betygen. Det tror jag är en falsk förhoppning. Man måste åt uppförandekoderna - hur många kan dem egentligen? Vem står för den kunskapen? Föräldrarna? Förskolan? Kompisarna?


Det är möjligt att jag ägnat för stor tid åt pedagogikämnet på universitet och det är lätt att kalla pedagogikprofessorerna för flummare. Men det är faktiskt inte bar dom utan snarare byråkraterna med sina regelverk som styr skolan. Kanske att det tack vare friskolorna växer upp lite mer kunskapsglädje. Låt oss hoppas det och att det därmed också blir mer ordning i skolorna.

Dessvärre glöms det bort att det finns både bra skolor och trevliga elever. Kanske är dags att plocka fram de goda exempeln i stället för de dåliga?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Betyg i uppförande och ordning som det var förr?"

Ja då är det nog många andra saker som måste bli som förr först. Min moster är teckningslärare, det är hon för 216 elever.. Go figure. Möjligtvis att hon kan peka ut värsta rötäggen, kanske också ett par tre av de starkast lysande stjärnorna, resten blir lotteri.

Gräver jag i minnet och tittar på mina drygt 25 år gamla betyg, så ser jag en korrelation till hur bra lärarna var. Rötäggen till lärare, fick jag ettor av, de goda lärarna fick jag fyror och femmor av (inga tvåor och treor alls). I mitt fall skulle nog ett ordningsbetyg mest ha speglat lärarens kvaliteer, jag hade dock fått ett högre snitt om de dåliga lärarna hade mäktat med att skilja på kunskap och hur trivsam de upplevede mig (obs. ordvalet "trivsam"), för på proven låg jag alltid över medel, även i de ämnen som jag fick ettor i. Jag var nämligen en sån där som ifrågasatte och klädde av dålig pedagogik och retorik, uppfostrad som jag är av en lärare...

- GEnström.

Anonym sa...

Ja, du GEnström jag är glad att jag gick nästan 10 år före dig (även det i en skola som ansågs flummig och inte ge kunskap).

Där var det kunskap man försökte mäta. Inte brydde de sig speciellt mycket om man var där eller inte bara man gick på skrivningar och lämnade i uppgifter i tid. Visst skulle kanske någon 4:a kunnat ha varit en 5:a om jag varit där och uppträtt trevligt - men det är tveksamt. För att inte tala om hur mycket tid jag skulle förslösat på totalt meningslöst lyssnande.

Tror knappast att skolkets ev uppenbarelse på teminsbetyg skulle ha påverkat mig. Det som ev skulle kunnat ha gjort det var om det stod på slutbetyget och skulle räknas in vid ansökan till högre studier. Men redan på grundskolan visste väl alla att terminsbetyg var något totalt meningslöst, det var slutbetyget som räknades. (Det var därför vi i god tid fick veta det för att kunna "hoppa av")

Skolpolitiker får ta och börja tala klarspråk. Ska vi ha en skola som i första hand är kunskapsinriktad - då är skolk samt ordning och uppförande (så länge det inte stör andra) inte relevant att diskutera/betygsätta. Ska vi ha en skola som fostrar elever till ordningssamma medborgare - ja,då är det och en hel del annat intressant.

/Nattkatta