lördag 1 november 2008

Betrakta fildelning som marknadsföring i stället för stöld...

Lyssnar på Josefsson och debattprogrammet i SVT1, det handlar om fildelningslagen. Karln från Folkpartiet , Johan Pehrson har ju verkligen inte alls brytt sig om att försöka förstå vad det är han håller på och snackar om, han är helt insnöad och tuggar på som om han svalt karbonpapper. Riktigt dåligt insatt i frågan menar Farmor Gun. Man önskar sig att det fanns fler som var intresserade av frågan och inte låste positionen innan man lyssnat på vad andra har att säga. Ingen, inte ens piratpartisterna fastän de gärna beskylls för saken, har talat om att upphovsrättsmännen ska missa inkomster. Det handlar om intrånget i andra människors liv på jakt efter en och annan musikfil. Det är helt absurt egentligen. Dessutom så påstår man att det kanske bara är runt 2000 personer man vill åt – de som laddar upp och delar ut, inte de som sedan laddar ner. Tillåt mig hahaha, vem tror att skivbolagen kommer att nöja sig med 2000. De 2000 uppladdare man snackar om borde polisen kunna ta hand om redan idag. Audi A3 skriver på SVT-bloggen: "Johan Pehrson (fp) påstod att det bara är 1000-2000 personer som laddar_upp_ i fildelning i Sverige, och att det var de som skulle jagas.Det här är helt fel. Varje person som fildelar laddar både upp och ner, alltid, i varje ögonblick. Det finns 1,4 miljoner fildelare (som laddar ner_och_ upp) i Sverige. Minst. Det är de här 1,4 miljonerna (och alla andra som använder internet…) som riskerar hot- och utpressningsbrev från privata aktörer med polisbefogenheter om lagen går igenom"

Inte verkar skivbolagsdirektören som deltar i programmet heller så ledsen. De visar sig att det säljs och konsumeras mer kultur än någonsin numera. Varför inte ta vara på det? Upphovsrättsmakarna får nu mer uppmärksamhet för sina alster än någonsin tidigare och borde vara väldigt nöjda med det. Istället gnyr de som halvslaktade grisar och talar högröstat om stöld av deras alster. Var glada för att någon lyssnar i stället och se det positivt att de därefter vill gå på era konserter.

Snacka om girighet – att försöka få in pengar på nåt som de inte annars skulle få heller, för utan internet fanns de inte. Det gäller många artister.

Raden för marknadsföring i budgeten
Tänk om man skulle kunna tänka sig att plocka in nedladdning på raden för marknadsföring i budgeten i stället? Billig marknadsföring skulle det bli då, ingen kostnad alls faktiskt. Helt självgenererande dessutom.

Musikindustrin har alltid arbetat bakåtsträvande, i alla tider. När man varit med några år så har man hört alltihop, det är som en raspig gammal grammofonskiva. Det fanns en tid då radion inte fick spela hela låtar för att man inte skulle kunna spela in dem. Minns ni det? Janne har gjort en sammanställning av olika dumheter i den här branschen.

Bojkotta dem
Som jag sagt förut, sluta lyssna på de artister som vill sätta dit sina egna kunder och beundrare. De ska inget ha helt enkelt. Det finns nu massor med begåvade artister som själva utan mellanled lägger ut sin musik på internet och låter sina fans lyssna gratis.

Politiker borde verkligen sätta ner foten här och säga stopp till de här dumheterna, vi kan inte ha fritt fram för den som vill stämma skjortan av småbarnsmorsor och ungdomar för att de lever ett nutidsanpassat liv. I synnerhet inte genom att använda IP-nummer. Jag har tidigare försökt förklara att IP-nummerjakt inte är en bra metod. Emma tar frågan om IP-nummer ett steg vidare idag och ger ännu fler skäl till varför det är en dum metod att jaga fildelare med hjälp av IP-nummer. Siffror, siffror. Det kommer att bli väldigt fel, lita på det. Martin reflekterar: ” Det intressanta kommer när en upphovsrättsinnehavare kommer och kräver isp'en på uppgifter om vem som står bakom en ip-adress. Isp'en skulle då, rent teoretiskt, kunna säga "Tyvärr, vi lagrar inte sådana uppgifter."
Upphovsrättsinnehavaren kan då replikera "Joho, det gör ni visst det! Teledatalagring!"Varpå isp'en kan avsluta diskussionen med "Tyvärr, det är för att polis och åklagare ska kunna utreda grov brottslighet och eftersom vi enligt lag är skyldiga att lagra dessa uppgifterna endast för detta ändamål så kommer vi bara lämna ut uppgifterna i detta ändamål."
Juristerna kommentera också både Klamberg och Daniel Westman som skrivit ett 21 sidor långt PM-om det hela.

Frendo påpekar också att vi ska veta att den här lagen inte behöver införas och att det finns idéer om att den föreslås gälla retroaktivt dessutom. Karl Sigfrid är en vaken riksdagsman som tur är och han undrar omd et verkligen är rimligt att jaga fildelare som om de vore terrorister.

Johanna Nylander har skrivit vad det handlar om i en artikel i Kvällsposten. Man kan inte stifta lagar som bara gynnar den ena sidans intressen menar hon. Men vill inte musikbranschen ha några kunder så får de väl skylla sig själva. Men blanda inte in mig i det här jag vill inte ha me´t att göra som min kompis gamle far sa när det blev för mycket trams.

Rick Falkvinge presenterar på sin blogg den senaste SOM-rapporten som visar att fler vill legalisera fildelning än behålla det kriminellt.

Fler som bloggar: ProjektPåRiktigt, Johanna Nylander var med i debattprogrammet och beskriver den upplevelsen på sin blogg. Fildelningslagen är redan omodern.


Intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Leo sa...

Kul att du gillar min kommentar ;)

F ö är det anmärkningsvärt att Johan Pehrson inte är bättre insatt i frågan. Det är lite pinsamt för honom att han gör ett dylikt uttalande i TV....

a k a Audi A3

Mary X Jensen sa...

Ja jag gillade den kommentaren...


aka moderatkaramellen, karamelltanten, Marys karameller, MMK, karamellerna, osv osv

Anonym sa...

Det pinsamma ar ocksa att det finns en skatt pa alla brannbara skivor som gar till stora skivbolagen och de sma artisterna pa independentbolagen far ingenting av kakan.

Na, som artist tycker jag sjalv bara att musikbranschen och mestadels skivbolagen ar giriga. Dom vill knappt dela med sig till sina artister som dom sjalva signat till skivbolagen. Artisterna far en liten procent (mellan 6-12 % per skiva, hogsta far man om man om man ar en kassako) och sjalva forsoker dom maximera vinster genom att fa artisterna att betala for marknadsforing etc.

De stora skivbolagen faller for att den moderna tekniken gor att artisterna tjanar mer pa att vara egna manga ganger.

Leo sa...

Jag är lite nyfiken på hur MUF ser på frågan. Har mailat dem, men ännu inte fått svar.

aka Sportbilen

handelsehorisont sa...

Håller med om bojkott, men tror inte det är möjligt att inte bli indragen hur ointresserad man än är av frågan. Brandskattningen tar ingen hänsyn till eventuell skuld.