måndag 3 november 2008

Har ni aldrig funderat på något nytt...

Igår skrev jag om internet som marknadsföringskanal och rekommenderade Kevin Kellys artikel om "generatives". Alltså hur fildelning kan vändas till något positivt. Bland annat så rekommenderar han att filmmakare också kan bjuda in till filmpremiär över nätet. Med bonusmaterial som säkert många skulle vara intresserade av att betala extra för. Personliggör erbjudandet exempelvis.

Min synpukt är inte att man ska begå olagligheter, men jag har svårt att förstå att man absolut vill stoppa en modern distributionskanal för att stanna upp vid att allting ska vara som det var förr. Var finns de fiffiga idéerna, de smarta tankarna kring altenativa möjligheter. Inget är som förut.

Jag kan förstå biografägarna på sätt och vis. Men vem vill gå på bio när sätena är nedsmetade med gammalt kladdigt godis, doften av transfettat popcorn slår emot en redan i entrén så att man börjar må illa där. Ungar hostar och snyter sig och man känner hur förkylningen sitter som en smäck inom 24 timmar. Det är alltid någon som är längre än man själv som sitter framför så att man inget ser och bredvid sitter någon som och snackar hela tiden. Jämför detta med att ligga hemma i soffan med en skön filt och kolla på en film vid tidpunkt man själv har valt. Jag menar inte att filmen är olagligt nedladdad för det har jag faktiskt aldrig sysslat med. Det handlar mer om själva biogrejen...

Opassande har gjort ett inlägg om att gå på bio. Intressant vinkel, onekligen. Känn dig skyldig lille vän.

Uppdatering: Medan bloggaren Rättshaveristen söker svar hos moderater så har Farmor Gun har koll på vad (s) anser om IPRED och undrar dessutom om den nyhet jag själv skriver om nu är planterad i Aftonbladet. Man kan verkligen undra. Fler som bloggar är Daniel Åberg soms kriver om en annons i DN som jag missa. det är biografägare som vill sätta dit sina besökare. Snygga typer det där, vad tror de att de ska vinna? Flera intressanta kommenatrer där också. Rapport har också ett inlägg om saken och Badlands Hyena menar att det är självklart att vi går mer på bio med privatpoliser. Ni vet att ni kan göra egna filmer med hjälp av de flesta mobiltelefoner va? Ja, varför inte. Youtube är inte så dumt, finns mycket kul där...

(Aftonbladet)


Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

jag blir hela tiden bara mera o mera konfunderad över hur förvånade filmbolagen blir varje gång.

Det kan inte vara någon nyhet att det läcker ur dessa organisationer.

Gun Svensson sa...

Efter söndagens helsidesannons i DN, som jag fanns en kopia av hos Folkets Hus och Parkers bloggande ordförande, och inslaget från den rara biografen i Strängnäs i söndagens Rapport, undrar jag om denna story i AB är sann eller om den är planterad, som ett led i lobbyverksamheten för IPRED1. Jag fick ett svar från sossarna som jag bloggat om och ställt en följdfråga maa Folkets Hus och Parkers deltagande i DN-annonsen.

Cattis sa...

jo, det vandrar ju runt lite "utmaningar" i bloggosfären & nu har jag blivit "utmanad"... Sorry, med jag skickar den vidare till dej!!

...för att du är en grym kvinna & en förebild för mej!
Kanske inte alltid håller med dej, men jag respekterar & beundrar dej!