Jocke Jardenberg har skrivit en jätteintressant artikel om hur framtidens ”tidningar” kommer att se ut och hur de i en framtid kommer och ska tjäna än mer pengar än idag. Då talar vi inte om papperstidningen alltså utan om den digitala tidningen, på nätet. Papperet är snart ute och det beror inte bara på internet, utan snarare om tillgången på papper och kostnaden för detta inte minst menar Martin Jönsson.
Annonser ska säljas med kirurgisk marknadsföring. Riktad annonsering är modellen. Jardenberg talar om ”behaviour targeting”. Vad jag funderar över är hur man ska lösa överraskningsmomentet i den här typen av annonseringsmetoder. Ni vet när man plötsligt finner en annons som handlar om något man inte ens själv visste att man var intresserad av. Man skannar av ett stort uppslag och plötsligt dyker det oväntade upp. Skärmen har begränsningar just i det avseendet.
Detta kanske är ett problem som någon redan löst? Men jag tror att det är ett problem och man ska ha med det också i beräkningen. Hjärnan fungerar så att den kopplar ihop små bitar till enheter och det kan vara praktiskt taget vad som helst som får en att vibrera av nyfikenhet och lust att veta mera. Med riktad annonsering kan man missa en stor del av detta. Frågan är om det inte till och med kan bli ganska tråkigt för läsaren, kanske rent av kännas påträngande?
Hur ska man lösa den biten? Kanske genom att göra någon slags fördelning av riktad och slumpmässig annonsering. Det torde vara ganska enkelt att göra iofs, rent tekniskt. Dock tror jag att man måste ha med den här inspirerande och kreativa möjligheten i framtidens annonsering, annars blir det väldigt instrumentellt och det blir kanske så att man fastnar i en övertro på de tekniska möjligheterna. Men som sagt någon klok har kanske redan rett ut detta.
Tidning och media är väldigt mycket hjärta och puls, där har man en stor fördel med den interaktivitet som är möjligt på nätet. Men det gäller då att våga släppa taget och inte minst tolkningsföreträdet. För man kan riskera att träffa på sin överman och då gäller det att vara öppen och inte betrakta sig själv som likriktare,
Grattis Gitta och Lotta… Kvinnor på nätet
Oops! Uppdatering från Lotta H:
Ett litet påpekande bara - Citizen Media Watch har funnits i två år. Det som är nytt är att Gitta och jag nu driver den ihop. Tidigare var det bara mitt projekt.
Gitta Willén och Lotta Holmström har startat en ny blogg – Citizen Media Watch. Grattis! I ett inlägg funderar de kring om journalistiken kommer att gå en mörk tid till mötes nu med tanke på svårigheterna att förflytta sig från papper till nät? Intressant läsning, en till svenska översatt gästblogg finns här. Jag tror inte att alla journalister kommer att gå en mörk tid till mötes, kanske bakåtsträvarna, inte de andra. En del av oss är ju redan här - Lotta och Gitta och jag själv (som varit online sedan 1982 på olika sätt) och många andra… På tidningarna kommer det fler journalister som behandlar bloggar med schwung – Sanna Rayman, SvD, Sakine och Isobel på Expressen, Rosemari Söderström på Kulturbloggen och mymlan, för att nämna några fler. Det finns förstås killar som journalistbloggar också. De är inte glömda även om de inte är nämnda just här. Detta med särskild tanke till bloggen NextGenerationInternet som saknar kvinnor i branschen. Bison har också intressanta synpunkter kring detta.
(intressant)
Läs även andra bloggares åsikter om media, framtidsmedia, papperstidning, nättidning, annonsering, behaviour targeting, internet
2 kommentarer:
Seredipity. Ett viktigt element i alla sådana här system. När vi börjar närma oss genomförandet så lär jag återkomma till det, nu måste först den allmänna attityden sätter på plats ;)
Tack för omnämnandet och positiva kommentarer. Jag tror inte heller att journalistiken är död, däremot det gamla förhållningssättet till publiken.
Ett litet påpekande bara - Citizen Media Watch har funnits i två år. Det som är nytt är att Gitta och jag nu driver den ihop. Tidigare var det bara mitt projekt.
Allt gott /Lotta
Skicka en kommentar