måndag 8 december 2008

De rödgröna - är det sant...

För oss som varit med ett tag så är rödgrön evigt förknippad med Carl Bildts uttalande om den rödgröna röran. Det sa han redan 1994 och det blev redan då ett bevingat uttryck och det var lite mer åt löjets håll än det seriösa. Kommer de inte i håg det vänsteralliansen?

Men begreppsglidning ser vi hela tiden i politiken. Dessvärre så är det några av oss som har gott minne.

Blogge har synpunkter ;-) liksom Badlands Hyena.

(Aftonbladet)
(SvD)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

5 kommentarer:

Johan Westerholm sa...

OK, här får du en länk som jag tyckte var humor. Tänk att CB citat ligger på wiki.... det inger faktiskt respekt måste jag erkänna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6d-gr%C3%B6n_r%C3%B6ra

Och nej, det gjorde inte ont :D

Mary X Jensen sa...

Hahaha - jag såg faktiskt det där.

Den "Blå bluffen" - Ibland är det humor i politiken, eller hur?

Anonym sa...

klart vi kommer ihåg det. men efter en så löjlig regeringsperiod som den borgerliga i början av 90-talet var det liksom ingen som tog något den sprätten sade på allvar. vi kom över det där. we overcame.

Mary X Jensen sa...

Haha, man måste ha lite humor i poilitiken, den saken är klar.

Anonym sa...

Namnvalet är ju ren och skär humor. Och jag tror inte att de inser vad "de rödgröna" betyder för många människor.

Men jag tvivlar på att det blir ett långvarigt samarbete. Den här koalitionen är kronan på Sahlins misslyckande som partiledare, för det är inte ett fungerande alternativ. En stark partiledare hade lyckats få både (v) och (mp) att rätta in sig i fållan som stödpartier. Nu kommer många sossar att dra sig för att rösta på sitt eget parti.

Jag tycker att det är synd, fast jag är liberal. En borgerlig promenadseger innebär att vi medborgare får en sämre deal, än om de styrande hade tvingats kämpa för att vinna röster.