onsdag 10 december 2008

Egna ståndpunkter är bra... Heja Carl...

Ibland kan det vara bra att man visar att det finns lite oenighet i en grupp. Det är inte alltid nödvändigt att bemöta omgivningen med ett stenansikte. Total oreda är förstås inte bra, en gemensam grundsyn är nödvändig men därutöver är det önskvärt att lite personlighet får titta fram och lite allmänt smågräl kan förekomma utan att för den skull solka enigheten. Det är i familjer där vars och ens intellekt och personlighet får utrymme som är lyckliga, ty då finns chansen för utveckling för alla.

Moderaterna går fram men fp och c och kd verkar ha det svårare. Det är synd. De måste nog ta mer plats, kanske få ta mer plats rent av. Nu är blocken jämna men rödgrönaröran ligger i täten. Alliansen måte slå rekord för att komma i kapp menar den alltid närvarande statsvetaren Sören Holmberg. Men det behöver inte vara omöjligt menar han. Idag rör sig människor mellan partierna mer än tidigare. "– Det är tydligt att Sverige har två storasyskon i varsitt block. Och den som förlorar ett småsyskon kommer att få problem. Det kommer att handla om taktikröster och att släppa fram profiler, ett intressant spänningsmoment inför det kommande valet, säger Sören Holmberg." Nog kan det bli spännande alltid. Piratpartiet raggar medlemmar på nätet och får över 600 på en dag!!!

Vi har blivit rejält skrämda på senare tid av FRA och av IPRED (och även av övervakningskamerorna Weiss). Åkesson menar förvisso att risken är liten att de där på FRA ska kunna lyssna på allt, som samtalen med psykologen som Franchell tar upp i Expressen. Som journalist är hon självklart bekymrad för att tystnadsplikten ska undermineras. Tanken med meddelarskyddet var väl ändå inte att det först skulle passera genom ett FRA-filter? Hon tar upp exemplet "Tänk er en präktig skandal inom försvaret, kanske på Försvarsdepartementet. Hur kommer FRA:s personal att reagera om de fiskar upp det mejl som avslöjar den skandalen? Sannolikt kommer de att följa lagen och förstöra meddelandet  … eller? Det räcker med blotta misstanken och tystnadsplikten är hotad. "

Jag har snott ett citat från HAX här

"Förr stod i vart fall moderaterna och folkpartiet för värden som integritet, rättssäkerhet och yttrandefrihet. I dag är dessa partier värre fiender till dessa värden än någon annan."

Jag är övertygad om att den borgerliga alliansen skull stärkas direkt om man tog tag i det här med FRA-lagen (som alltså börjar gälla den 1 anuari nästaår) och IPRED. Det finns andra ingångar i dessa frågor och det vet alla. Även höga politiker. Det är inte viktigt att hålla en gemensam ställning mot väljarna, det borde vara med väljarna man skulle agera som förtroendevald. Carl Bildt, en moderat jag verkligen gillar, slår i en intressant artikel på Aftonbladet Debatt fast att internet är viktigt och att vi måste värna om yttrande- och informationsfriheten på internet.

Kan du prata med dina kompisar i regeringen Carl? Förklara för dem detta och se till så att dessa intergitetskränkande lagar som är på gång försvinner och att man tar en annan ansats. Du är den enda som begriper det här och det har du alltid gjort. Jag kryssar dig vet du...

Alla skulle vinna på det, utom möjligen byråkraterna på FRA och delar av underhållningsindustrin. Men definitivt skulle alliansen vinna på saken, småpartierna (c) och fp skulle få tillbaka sina väljare.

Min fem cent... Återinför grundfrågorna, identitet, yttrandefrihet och rättsäkerhet på agendan och vi röstar.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

12 kommentarer:

Martin Vesterlund sa...

Du återhämtade dig från imorse, blev lite orolig över att det inte skulle komma fler inlägg från din sida.

:D

Bo sa...

Min fem cent... Återinför grundfrågorna, identitet, yttrandefrihet och rättsäkerhet på agendan och vi röstar.
Jag är tveksam.
Det räcker inte med att grundfrågorna kommer på agendan, vidrigheterna måste bort innan jag röstar på alliansen igen.
Sittande regering har visat sig vara kräk, avskum, så jag tvivlar på att detta rättas till innan nästa val.

Ang. Carl. Vad jag kommer ihåg så talade han för FRA-lagarna.

Leo sa...

Fast Bildt gillar ju FRA.

När han satt i regeringen förra gången älskade han ju att få en "quick-fix" i information från FRA innan han skulle utomlands och träffa folk...

Mary X Jensen sa...

Jag har en bestämd känsla av att han då var inriktad på signalspaningen. Inte riktigt på vad det skulle innebära för alt det andra. Men jag kan ha fel men hoppas inte.

Anonym sa...

Mary!

”Nu är blocken jämna men rödgrönaröran ligger i täten.”

12,9 procent är försprånget som högeralliansen enligt Holmberg troligen inte tar in. Det kan du väl knappast välja att kalla för jämt, eller? Lite väl överoptimistiskt .....

Förresten så är inte våra motståndare i främsta ledet högeralliansen och skattesänkningarna utan mera soffan. Med nedmonteringen av välfärden så finns stora förutsättningar att kunna rekrytera flitigt från sofflocket 2010. Strömmen av väljare till från sofflocket är större än mellan blocken .....

Mary X Jensen sa...

Anders - jag är politiker jag också ;-)

Anonym sa...

Hej igen Mary!

Jo, jag är medveten om att det finns en hel del överoptimistiska politiker på högerkanten. ;-) För att ta ett exempel så var det igår först Littorin upptäckte att det kommer ”skitår” framöver.

Jerker Montelius sa...

Mary: Så du menar att vi skall få förtroende för Carl Bilt när han säger "Lyssna på vad jag säger inte på vad jag gör"?

Mary X Jensen sa...

Ja, jag tycker att man ska lyssna på Carl Bildt i det här fallet. Han förespråkar ett fritt internet. Han är mer globalt tänkande än de flesta andra politiker.

Han har feltolkats i vissa sammanhang tror jag. Man har lagt in mening som inte finns i det han sagt.

Anonym sa...

Mary, jag ogillar att bråka och jag ogillar mer än det blockpolitik. Men jag känner mig föranledd att påminna om Bildts uttalanden om FRA:

1. juni 17, 2008 vid 11:11 pm

Jag noterar att tumultet är stort över förslaget att FRA skall få möjlighet att inhämta information inte bara genom inhämtning i luften - där det finns mycket, och där man gör mycket - utan också i kablar. Själv tillhör jag dem som har lite svårt att förstå delar av upphetsningen.

2. juni 28, 2008 vid 5:54

Jag är rätt övertygad om att vår lag kommer att bilda mönster för andra länder under kommande år.

I ett tidigare inlägg har jag skrivit om hur verksamheten vaed gäller just kablar utvecklats under decennierna. Om trafik går via radiosändningar, satellit eller kablar skall inte spela någon roll - nu kommer det att finnas en lagreglering av allt detta. Och det är mycket bra.


3. juni 29, 2008 vid 9:26

Och då är det fortsatt viktigt med ett FRA som kan inhämta underrättelser ur trafik oavsett om denna går över satellit, som någon typ av radiosändning eller genom kabel.

Och det är alldeles självklart viktigt att denna verksamhet sker i enlighet med av riksdag stiftad lag. Så blir det nu - och det är en dubbel trygghet för Sverige. Genom ökad säkerhet för Sverige. Och genom tryggheten att detta sker enligt lagens tydliga bestämmelser.


4. november 13, 2008 vid 8:36 pm
Sedan bjöd [jag] på ett gästspel på den personalkonferens som FRA hade i dag, där jag hade möjlighet att tala om den stora betydelse för FRA haft och har för vår samlade utrikes- och säkerhetspolitik. Att debatten om FRA haft sina förvirrade inslag är väl årets understatement, men detta till trots tycker jag att det nu är en långsiktig styrka att vi kan tala öppet om behovet av en kunnig och kompetent underrättelsetjänst. Och att FRA under decennier varit Sveriges viktigaste dolda tillgång tror jag ingen med någon insikt i dessa ting vill förneka. Att vi nu har ett fast och öppet lagverk som reglerar signalunderrättelsetjänsten är ju dessutom en styrka. Det som den tidigare regeringen inte vågade har den nuvarande regeringen - inte alldeles utan svårigheter - faktiskt klarat av.

Att försvara Bildt ur FRA-synvinkel liknar för mig mest en blind fläck hos den annars sansade Mary. Hoppas du har förmåga att ändra dig vad gäller Bildt och FRA-frågan hos dennes uttalanden.

Mary X Jensen sa...

Jag ser det så här - man får stå för sina utttalanden självklart.

Men även Bildt har väl under tids gång kanske förstått vad som sagts i debatten kring de olika frågorna som vi så intensivt debatterat. Tror du inte det?

Ska man bli tagen på allvar för det som sas igår så kan man bli tagen på allvar och gisslad för det man säger idag, eller hur?

Det leder mer framåt tycker jag än att grotta i det förflutna.

Hade jag rätt eller hade jag rätt när alla bråkade med Hökmark?

Anonym sa...

Om han har förstått? Tja... Fråga honom. Med hans känsla och ödmjukhet så kommer han säkert erkänna att han tidigare missförstått men att han tagit sitt förnuft till fånga nu och slutligen förstått...

Spelar faktiskt mindre roll huruvida han förstått eller inte. Vill han riva upp lagen, tillsätta en utredning och göra om från början? Det är frågan.

Den som förstår att något är fel men inget gör har jag inte mycket respekt för.

Fina ord i aftonbladet ändrar knappast den saken ;-)