onsdag 7 januari 2009

Hur kunde Försäkringskassan bli ett sånt sorgebarn...

Nya rubriker om Försäkringskassan i Aftonbladet. Nu handlar det återigen om att utbetalningarna kan bli försenade. Observera KAN bli, ingen tycks veta OM det kommer att bli så.

Statskontoret har skrivit en rapport och i ett pressmeddelande skriver man att Försäkringskassans ansträngda ekonomi riskerar att leda till fortsatta förseningar. Lena Melin skrev i december att Försäkringskassan då inte hade någon budget för 2009 - Vi får väl hoppas att den blivit färdig. Generaldirektören avgick och en ny tillträdde.

Det stora problemet tycks vara att det nya IT-systemet inte fungerar. Vem levererade det? Vilka konsulter har man använt? Går det att stämma dem? Framförallt går det inte att rulla tillbaka de gamla systemet? För det måste väl ändå finnas backup? Vad säger nya chefen? Varför lär man sig inte av andra myndigheter? Skattemyndighetens hemsida och system verkar fungera hur bra som helst.

Det minsta man kan göra om folk inte får sina pengar är väl ändå att sätta upp några garantier i andra änden så att det inte på grund av organisationsförändring på Försäkringskassan blir så att folk blir vräkta från sina lägenheter. Hyresvärdar är inte kända för att ha något tålamod precis.


(Aftonbladet)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

6 kommentarer:

Leif Ekstedt sa...

Det skulle väl inte skada att allmänheten blev informerad. Vem vet det kanske är en gammal kompis som suttit vid ratten hos konsultfirman.

Merakosing sa...

Som du belyser så är IT kompetensen lika med noll på försäkringskassan. De som skulle stämmas är de personer som har upphandlat affärssystemet och inte konsulterna. För det första så har de valt SAP som i folkmun kallas för Hitlers hämd. Sedan har ramarna för upphandlingen totalt uteblivit. Själv har man ibland väntat så länge som 6 månader på VAB pengar, dock har jag så att jag klarar mig så jag kan mest smålé åt kaoset.

soltjejen sa...

Hej
arbetar själv hos denna omdiskuterade arbetsgivare...... en tanke på det där att gå tillbaka till vårat föregående itsystem.... då skulle vi vara tvugna att sluta skanna in alla dokument som kommer och dessutom ta oss till det bergrum där alla ärenden ligger i dag och sortera upp dem för att sända dem till handläggande kontor. Dessutom så ligger inte dessa ärenden efter personnummer utan efter ärendenummer, (när man gör en anmälan så får detta ärende ett eget ärendenummer)

jag kan lova dig att vi som handläggare gör allt för att få ut pengarna eftersom vi inte vill att någon ska behöva lida MEN varje dag så får vi nya konstiga uppgifter från våra chefer som någon annan har gjort men som nu läggs på oss eftersom det inte finns personal.

Sedan så tror jag inte att det spelar så stor roll vilket datasystem man har eftersom de flesta system kraschar titt och tätt, och för våran del så räcker det med någon timme så har vi balanser.

Mary sa...

ojoj Soltjejen, du kan itn eha det för kul på jobbet, jag är övertygad om att ni handlägagre gör vad ni kan.

Om det är så att handlingarna ligger i källaren på papper sorterade efter ärendenummer är det en katastrof i sig. Vi skriver 2009 nu.

Anonym sa...

Soltjejen, det du fått höra stämmer inte riktigt. Det skulle inte alls vara så stort problem att backa, förutom all prestige och alla pengar som man lagt ner. Det mesta ligger utanför standardsystemet, även det som du beskriver.

Om standardsystemet är bra så ska det sedan vara enkelt, billigt att förvalta och löna sig i längden, men jag är iaf tveksam till det :)

johan sa...

De frågor du ställer i ditt inlägg vore jävligt kul att få besvarade!