fredag 30 januari 2009

Kan man känna sig trygg nu då...

Idag blev det klart att Försvaret ska minskas ännu mer. Försvarsministern ler på bilden och ÖB ser mer bestämd ut när de tar varandra hand. Själv funderar man lite vardagspolitiskt så där över vad som händer nu då? En sak är väl att det blir en massa folk arbetslösa för försvarsverksamheten håller igång rätt många, men det finns säkert någon lösning där.

Men en annan viktig fundering är ju hur det skulle bli om någon skulle få för sig att invadera oss, Georgien var ett exempel på hur fort det kan gå. I alla fall som man ser på det utifrån. Säkerligen har det pågått både det ena och det andra utan att hela allmänheten varit informerad. Så är det förmodligen nu också.

Det jag saknar nu är ett uttalande om hur tryggt det ändå är fastän att vi inte har något försvar att tala om. Lite mer om visionen Försvaret som sådant helt enkelt. Saknar det. Att man lyckats städa upp och skära ner kanske man kan vara glad över. Men det räcker inte. Varför och hur blir det bättre nu? Jag vet att det finns en del svar på dessa frågor. De skulle behöva kommuniceras.

Ni kanske skulle anställt mig som kommunikationsdirektör på Försvaret? För det är att ge svar till såna som mig som är viktigt. Vardagsfrågor och vardagssvar kring försvaret behövs. För oss som inte vet vad som är fram och bak på en stridsvagn. Vad innebär det här för Sveriges säkerhet?

Största förändringen i modern tid säger Lena Mellin och menar att killarna i framtiden kan glömma sina gamla lumparminnen för de kommer inga att ha. Så blir det förstås, men jag tänker mer på det där med säkerheten. De där främmande stridsvagnarna som kommer åkandes genom Stockholm - det är naturligtvis en naiv syn men den som har lite fantasi kanske förstår vad jag menar.



(intressant)

SvD Aftonbladet
Många är kritiska och funderar över saken.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Nu börjar snart huggsexan om vilka regementen som skall få vara kvar.

Och då är det inte militära argument som tas fram utan snävt lokalpatriotiska.

Det måste vi stoppa!

Ulmerkotten sa...

Ursäkta. Jag trodde att (m) hade för avsikt att rusta upp försvaret, det befintliga är ju ett rent skämt. Så, under en (m)-regering kommer denna nådastöt.

Det är inte så mycket att försöka snacka bort - kanske 2000 man att försvara 449 tusen km2. Läs mer på min blogg : http://ulmerkotten.blogspot.com/2009/01/wennerstrom-bergling.html

Sorgligt, sista gången jag trodde på (m)...

Allt om Alliansen sa...

"...men jag tänker mer på det där med säkerheten. De där främmande stridsvagnarna som kommer åkandes genom Stockholm - det är naturligtvis en naiv syn men den som har lite fantasi kanske förstår vad jag menar."

Ännu en gång vet du inte på vilket ben du ska stå på...

Du vill inte att utländska stridsvagnar ska rulla på Stockholms gator men är emot FRA - som är den främsta och mest effektiva och grundläggande metoden för att förebygga utländska hot och att utländska stridsvagnar ska kunna rulla på våra gator och torg.

Ja, det blir allt tydligare att vi är på helt olika plan du och jag...Eller så är det kanske så att du vill vara på alla plan samtidigt och det är därför som dina åsikter blir paradoxala?

Det var bara en tanke...

Anonym sa...

Äsch, varför ska vi oroa oss för att försvaret krymper? Vi kommer ju att skyddas genom FRA, som håller koll på allt och alla. (Notera ironin.)

Nåja, det är bara att inse att jag nog har röstat färdigt på våra borgerliga partier. Jag trodde att de tänkte mer långsiktigt än så här. Men tydligen är det så viktigt att finansiera skattesänkningar att vi kan slakta försvaret helt och hållet.

I "300" gick det ju att försvara sig med så få soldater. Återstår dock att se om Sverige har potential att bli den moderna världens Sparta...

Unknown sa...

Egentligen borde man väll böja pumpa militär i förebyggande syfte nu när värden är i en sån kris som den är. Vad händer när usa inte har råd med sin arme längre? Finns det inte ganska många som kanske kommer att se sin changs att roffa runt i det fall att ingen längre bestämmer? Jag menar, är det inte lite så det var tänkt med det gammla systemet iaf. det där med att ha år på sej att kalla in folk och grejer... då borde man ju ta och göra det INNAN man står där som vid det förra värdlskriget.