torsdag 22 januari 2009

NSA lyssande och kollade alla... journalister inte minst...

Uppdatering: Calle Schulman blev stoppad vid gränsen - FBI var intresserad av honom. det visade sig att hans uppgifter blandats med någon annans. Är inte det riktigt läskigt och ett exempel på hur det kan bli? När uppgifter blir fel.

Själv råkade jag för ett antal år sedan ut för en liknande incident. Helt aningslöst anlände jag till USA, men det var inte alls självklart att jag skulle få passera gränsen. Ty jag hade ett journalistvisa i mitt pass och den här gången skulle jag på tjänsteresa som anställd på ett amerikanskt IT-företag. Jag räddades av att jag hade samma födelsedag som passkontrollanten!
Godtycke alltså.

************************
Den här storyn talar för sig själv. Man blir inte överraskad och inte mer övertygad om FRA-lagens förträfflighet.

"The National Security Agency had access to all Americans' communications -- faxes, phone calls, and their computer communications," Tice claimed. "It didn't matter whether you were in Kansas, in the middle of the country, and you never made foreign communications at all. They monitored all communications."Tice further explained that "even for the NSA it's impossible to literally collect all communications. ... What was done was sort of an ability to look at the metadata ... and ferret that information to determine what communications would ultimately be collected."

"When Olbermann pressed him for specifics, Tice offered, "An organization that was collected on were US news organizations and reporters and journalists."

(intressant)

opassande

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Äsch. Det är ju bara för att journalister ska rapportera "sanning" och "rätt åsikter".
Det är inget konstigt med det. Det vill man ju i Sverige också, och gnäller på media om man tycker att dom presenterar fel åsikter.
I USA är det ju för övrigt fängelse för journalister som inte uppger källan när det handlar om rikets säkerhet. Men vi ska inte vara oroliga, det kommer hit snart också.
/Daniel

Anders sa...

Hej Mary. Jag har just haft en 12 mejl lång konversation med Margareta B Kjellin (m).
Till slut svarade hon på riskdsagssvars.se frågor. Som du säkert vet är vi en tvärpolitiskt sammansatt grupp (helt av slump, visserligen, men det gör ju inte saken sämre!)

Nå. Åter till Margareta. Hon svarade lite märkligt på frågorna - och vad mer är, jag tror inte jag lyckades öka takhöjden i det demokratiska samtalet värst mycket, och inte heller lyckades jag ympa in någon som helst ny kunskap i Margareta. Tyvärr gav hon heller inte ifrån sig någon ny kunskap till mig.

Här länken till det öppna brev som till sist fick Margareta att svara:
Öppet brev


På det hela taget 12 mejl intetsägande samtal, alltså.

Kort sagt. Jag tror det hjälper föga om jag mejlar just Margareta mer i FRA-frågan.

Men kanske skulle det göra någon sorts skillnad om du mejlade exv informationen i denna postning till henne?

Det händer att sossar i riksdan lyssnar på mig - och det bara för att jag betalt någon hundralapp och på så sätt är med i samma parti...

Vad vet vi? Hur slipar till sista vattnet ned stenen...

Anonym sa...

Föga förvånande uppgifter. Det har väl funnits indikationer på att detta skett ganska länge nu.

Om jag inte missminner mig så påtalades det att Washington post helt plötsligt blev väldigt pk och okritiskt inställda till den dåvarande Bushadministrationen för ett par år sedan.
Kan ju vara relaterat till detta.

Ska se om jag kan leta upp lite länkar.

AH