onsdag 4 februari 2009

Det kan bara bli bättre i Sumpan...

Sundbyberg har på senare tid varit på tapeten som den sämsta kommunen på äldrevård. Socialstyrelsen slog fast det och jag har för att konkretisera och exemplifiera skrivit en hel del om min egen gamling som slutligen hamnade på hemmet i den kommunen. En demensavdelning där han inte kan prata med någon, ty de andra som bor där är ordentligt bortom kontaktbarhet. Det är få inom personalen som har svenska som modersmål - de knackar sig fram. Man kan förstå hur det blir med kommunikationen då. En som inte behärskar språket och en annan som är på väg att tappa sitt eget. Ibland har jag funderat över hur det kommer sig att man söker finsktalande personal till äldreboende där finländare bor. Varför ska inte svenska åldringar få ha personal som förstår dem?


- Jag har så trist här så att jag bara äter och sen går jag in och lägger mig och sover säger han när jag träffar honom. Jag har inget annat att göra, jag får inte gå ut utan ledsagare, och jag har ingen att prata med. Det är så trist. Jag har inte gjort. Jag förstår inte det här.


Det skär i hjärtat att höra detta. Ingen av oss trodde att det skulle bli så här när vi bad om hjälp att få ett mer kontrollerat boende. Att han skulle bli inslängd på första lediga plats bara för att ha inte klarade sig hemma längre, inlåst som ett djur i dödens väntrum. Vad ska man annars kalla det hela?

Dyrt är det också, flera tusen dyrare per månad än det var att bo hemma och mycket sämre på många sätt. Maten serverades ur plasttråg som kom direkt i dessa från något storkök i granntrakten. I ugnen smälte trågen för de hade inget porslin att värma maten i. Detta trots att de finns ett nybyggt fint kök i huset. En gång satt en äldre dam i underbyxor vid middagen. Samma bord som min gamling. Han gillade det inte, jag kan förstå det. Personalen hinner inte med, de är för få och gör säkert vad de kan. Någon sa att man hade sagt upp 7.5 personal. Det är mycket det. Det är lika många gamlingar dock. Men nu har de porslin, det har hänt något positivt.


Lyssnade igår till min egen församlings diakonipräst, hon berättade att det som var markant för den demenssjuke som ännu inte försvunnit in i sin egen värd var två begrepp - instängdhet och utanförskap. Det är precis så jag tror att han känner det. Men han ville vara i Sundbyberg och det var svårt att gå emot den önskan.


Tidigare tillbringade han sin tid på ett fantasiskt "dagis för gamla", där stormtrivdes han. God mat, anpassad efter hans behov, olika ständigt pågående aktiviteter, lugna rum, TV- och film, massage och fotvård. Inrett som ett hem med fåtöljer, soffor och grejor som gör att de gamla kände sig hemma. Trevlig postiv personal med tid och intresse för de gamla. Dessvärre så fick han inte gå kvar där när han flyttade till demensboendet, det blev inlåsning i stället och väldigt mycket färre aktiviteter. Karlar erbjuds att lära sig virka och sångstunder med ortens dystraste man ingår i utbudet. Skillnaden är natt och dag. Det märkligaste är att det är samma hus. Men det ena sköts av kommunen och det andra av Carema.


Mitt tips till Carema om ni får vara kvar är att skapa ett gemensamhetsutrymme likt dagvården och låta boende från samtliga avdelningar vara där tillsammans och umgås under dagarna i den mån de vill. Det är bara att gå ner på bottenvåningen och härma anläggningen rakt av. Köp möbler och inredning på kuriosabutiken, det blir inte dyrt.

Man måste få gemenskap och inspiration och stimuli även om man inte längre kan klara av att sköta sitt eget hem. Det kan inte gå från av till på över en natt. Jag tycker att det är vikitgt nu att det blir gamlingarna som hamnar i fokus. Att politiker från olika partier träter är att lägga kraft på fel ställe just nu. Ta tag i saken och gör något riktigt bra av det här. Alla möjligheter finns. Kreativitet och empati är viktiga ingredienser. Det handlar om människor. Regeringen har lovat mer pengar till äldrevården - dra nytta av det.


(intressant)




(Expressen) (sundbybergsbloggen)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

5 kommentarer:

Allt om Alliansen sa...

Sumpan har varit Socialdemokratiskt sedan det byggdes. Och vi vet ju sedan gammalt att Socialdemokratiska utopier/kommuner alltid har en förmåga att förvandlas till den totala motsatsen till vad sossarna vill göra på pappret!

Sumpan är ett bra exempel på det socialdemokratiska hyckleriet och det förljugna ledarskapet.

I Sumpan är ju t.o.m. moderaterna sossar! Är du en Sumpan-moderat, Mary?

Mary X Jensen sa...

Har du begränsad kognitionsförmåga Olah?

Allt om Alliansen sa...

Nej, jag anser att jag är en person med en mycket prominent utvecklad kognitions- och perceptionsförmåga.

Men det är väl antagligen därför som du - som en äkta sosse - anklagar mig för något som du själv är skyldig till?

Mary X Jensen sa...

Jag har aldrig anklagat dig Olah. Ställde en fråga bara. Tolkningen är din egen.

Begriper inte varför du överhuvudtaget kommenterar här på min blogg.

Du är inte välkommen här.

Riktiga moderater har stil och brukar känna på sig sån´t och dra sig artigt undan. Så får jag vänligen be dig göra det nu. Gå någon annanstans.

Mary X Jensen sa...

Jag har aldrig anklagat dig Olah. Ställde en fråga bara. Tolkningen är din egen.

Begriper inte varför du överhuvudtaget kommenterar här på min blogg.

Du är inte välkommen här.

Riktiga moderater har stil och brukar känna på sig sån´t och dra sig artigt undan. Så får jag vänligen be dig göra det nu. Gå någon annanstans.