söndag 15 mars 2009

Det går bra för moderaterna...

Det går bra för moderaterna i senaste SIFO-mätningen har vi konstaterat tidigare. Alltfler har kommenterat under dagen. En viss oro finns för att moderaterna ska dammsuga upp de övriga i alliansen, det vore förstås mycket synd. Per Schlingmann påpekar detta – "Sedan är det klart att den här utvecklingen föranleder oss som största parti att vara generösa, och att aktivt utveckla alliansen så att den skapar plattformar för alla partier..." (SvD)

Henrik Alexanderssons dom är hård, han kallar moderaterna för principlösa. Jag håller inte med honom men nog saknar jag idédebatten vi hade förr. Den inom skolan till exempel. Min akademiska skolning har jag i pedagogiken och beteendevetenskapen, så intresset för dessa frågor dominerar förstås här: När det byggs skolor idag så kan man fundera över om de skall vara utformade likadant som tidigare. För hur vill vi att framtidens skola ska se ut? Är det klassrum med 30 elever eller är det grupprum med plats för färre? Eller är det en stor aula där alla kommer och lyssnar på olika föredrag och sedan rycker ämnet i den position de själva står? Ska examinationen se ut som den gör idag? Vad är kunskap egentligen? Vad behöver vi kunna i framtiden? Är framtidens lärare en dator? Vad gör en lärare? Hur mäter man kunskap egentligen, när den införskaffas från så många olika håll? Vad händer med universiteten? Är det bildning eller yrkesutbildning man ska syssla med där? Varför ska ungar behöva vara uttråkade av skolan redan i tvåan?





Min egen avkommas lilla avkomma blev tillsagd i skolan att inte börja läsa bakifrån, han var på sidan 80 och de andra hade just börjat - han tittade då förunderligt på sin fröken och sa - Jag läser så här fort. Han tycker att det är trist i plugget, det tycker jag är trist... killen är väldigt begåvad och behöver underhållas. Som tur är så har han en mormor som är pedagog, en farfar och en farmor som båda är speciallärare så han har det förspänt. Men alla andra begåvade barn då. Hur ska det bli med dem?











Internetrevolutionen står för dörren och

9 kommentarer:

berinder sa...

Kanske kan Mensas Gifted Children Program vara nånting för barnbarnet?

Mary sa...

Jagtror att skolan har diskuterat detta med föräldrarna ;-) Ungen är smart. Knäckte multipliakitonstabellen med hjälp av muffinsformen när han var 3.5 år. Jag tro att det finns många som är smarta utan att det upptäcks, tyvärr.

berinder sa...

Det gör det definitivt. Väldigt många av dom skiter det sig dessutom för i skolan pga att dom blir just uttråkade, som du skriver, det behövs att skolan är en hand i ryggen på alla istället för en pinne som driver på alla lika snabbt.

Den, här vill jag använda ett fult ord, lösningen med elitgymnasier är dessutom helt djävla knäpp rent ut sagt då den tar hand om dom som redan har fått bäst stimulans genom grundskolan.. Idioti!

Mary sa...

Jag tror att det kan vara jättebra med elitgymnasier, men det är förstås viktigt att skolan tar tag i de elever som är duktiga och visar dem vidare. Annars kan det blir snedrekrytering av dem som har uppmärksamma föräldrar. det vore synd.

Sen undrar jag varför jag inteskrivit någon rubrik påd et här inlägget. Vilken korkskalle man är ibland ;-) Måste ändra på det.

berinder sa...

Problemet är ju att det ökar segregeringer mer mellan dom det ska gå bra för och dom som ska steka hamburgare. Jag tycker det är en sorglig utveckling av skolan...

Det hade varit en korrekt utveckling om man först hade sett till att det finns möjligheter för individer tidigare också!

Mary sa...

Det ena utesluter inte det andra, men idag är fokus mer på dem som INTE kan än på dem som kan. De senare får ingen stimulans alls.

Däremot hålelr jag med dig om att det är viktigt atts kolan finns för alla, oavsett. Det ska inte vara begränsningar åt något håll egentligen.

berinder sa...

Fast Alliansen har börjat i fel ända. Istället för att ta hand om allas begåvningar i början så fångar man upp dom som redan presterar bra senare.

Inte för att jag tror att vänsterblocket hade gjort det bättre heller.

Mary sa...

Men å andra sidans å har fokus varit på den som klarar sig mindre bra. Det har varit orättvist det också. Man måste se till hela bilden.

berinder sa...

Vi är ju överens om att man behöver fokus på alla barn, men jag tycker fokuset skall vara på 6-12åringar istället för 16-18åringarna...