tisdag 5 maj 2009

Just det sätt dit den som felat...

Vuxna människor borde ha lite koll på vad man sysslar med på jobbet. Man kan utgå ifrån att den som jobbar på LFV är vuxen. Då är det inte OK att exempelvis porrsurfa på arbetstid. det kan vem som helst räkna ut. Flera får nu sparken från jobbet. Det tycker jag är helt rätt. Då läggs skulden där den ska ligga kan man säga, bra ledarskap. Ibland måste man sätta ner foten och tala om vad som gäller.

Detta tycker jag är en bra internetpolitik. Att bestraffa den som är skyldig, i stället för att utgå ifrån att alla kan vara presumtiva gangsters och stänga av delar av internet för alla, så handlar det här som alltid om att vara tydlig med vad som gäller och ge folk ansvar och låt dem sedan ta konsekvenserna av det också. Som LFV nu gör. Inte kollektivbestraffningar som om alla vore småbarn. Det är just så att de flesta kan vara vuxna och bör få slippa klåfingrighet från kontrollinstanser. Men visst finns det idioter.

Framförallt ska man inte släppa in särintressen som nöjesindustrin och låta dem ta ett finger för nu visar de sitt fula tryne och börjar ge sig på tjänsteleverantörer också. Här kan vi tala om kollektiv bestraffning. Men Post- och telestyrelsen säger nej, hopaps att det kan stå fast vid det. Det får vara nog nu.

Samuel Sirén uttrycker sig så bra i Newsmill : "...helt uppenbart är beredda att införa sinnessjukt oproportionerligt repressiva lagar och kontroller för att en ganska oväsentlig näring (nöjesindustrin) under några år till skall kunna klamra sig fast vid en fullständigt obsolet och förlegad affärsmodell." Samuel är nästan 50 år och fiansiell matematiker, inte 30-årig oansvarig kille, det finns anledning att påpeka detta med tanke på att vi som är emot Ipred och särintressens betraktas som någon slags oansvarig ungdomsgrupp och viftas bort.



Här kommer ett exempel från verkligheten - när internet är som bäst:

Hur det kan fungera

Här kommer ett exempel från verkligheten – som vanligt är min man inblandad han är en person med mycket stor nätnärvaro och är ett bra exempel på en modern nätmänniska.

Det startade med att en person skickade in en fråga om antenner till sin blixt och utvecklades i gemenskap med andra till att bli en artikel, ja en lärobok om hur man kan utveckla en elektronikprodukt tillsammans. Med nätet som arbetsplats.

Här på Flickrforumet hittar ni diskussionens startDet hela utvecklades så småningom till en privat mailkonversation mellan min man och en annan medlem. Lödpennan åkte fram, det testades och löddes och testades och bilder togs och skickades dem emellan under en intensiv period av experimenterande och divideranden. Den andre killen sammanställde det hela med bådas text och bilder. Resultatet kan ni se här.

Tråden lever nu vidare med helt nya medlemmar som vidareutvecklar frågan. Är inte detta intressant så säg? Men vem äger produkten nu då? Vem äger tankarna som sammanställts till en enhet över nätet? Vem kan stämma någon annan för ”stöld” av idén, av kunskapen?En sak är säker och det är att kompetens/utbildning/kunskapsinhämtning kommer att se annorlunda ut framöver. Autodidakternas tid har kommit. De går inte heller att kontrollera för de bestämmer själva vad de vill lära sig och de kan mycket också.


(IDG) (SvD) (DN)

7 kommentarer:

Fred sa...

Själv har jag aldrig gått in på några sajter av sexuell karaktär på min arbetstid, men jag har nöjes- och nyhetssurfat utan att innehållet haft någon relation till mitt arbete. Jag anser inte att det är så självklart som du hävdar att det inte är OK att porrsurfa på arbetstid. Vad är skillnaden mellan konsekvenserna för arbetsresultatet av att porrsurfa och att titta på naturbilder eller naturfilmer på National Geographics eller klipp på YouTube? Skillnaden är bara moralisk för prytt folk. Det verkar självklart att man inte ska nöjessurfa på arbetstid, men är det verkligen alltid helt igenom skadligt för arbetsgivaren? Inte enligt följande artikel på IDG.se: "Den som nöjessurfar på jobbet blir 9 procent mer produktiv - IDG.se" Länk: http://www.idg.se/2.1085/1.224365/den-som-nojessurfar-pa-jobbet-blir-9-procent-mer-produktiv

Mary X Jensen sa...

Nu handlade det här just om porrsurfning därför skrev jag det. Men det hela handlar väl om att ta ansvar. Det löser inga problem att förbjuda folk att använda internet. Men i det här fallet verkade det överdrivet, hade väl varit samma sak om man spelat på trav elelr något annat som tar tid från jobbet man ska göra. Micropauser behöver alla och då är internet jättebra.

Jag tror exempelvis på Facebook som den nya Rollodexen.

Frihet under ansvar...

Leif Nixon sa...

Du skriver "Nu kommer ytterligare ett påhitt om hur EU ska kunna styra internet."

Jag antar att du syftar på det berömda tillägg 138, som vill reglera Internet på överstatlig nivå?

Nä, förlåt, jag ska inte vara sarkastisk.

Just ICANN-frågan som du länkar till är faktiskt ett exempel på ett bra initiativ från EU. Det finns viktiga delar i Internet-arkitekturen som USA håller en hårt kontrollerande hand över. Det vore sunt om den makten kunde spridas ut i världen.

Mary X Jensen sa...

JAg tänkte på den där Masterplanen som britterna håller på med och länkade nog fel dessvärre. Jag är sjuk skyller på det. Är febrig och virrig...

Mary X Jensen sa...

Äh Leif jag tog bort alltihopa i stället. Orkar inte få ihop tankarna här. Tack för att du påpekade saken.

Det var dock detta jag inte gillade och som jag betraktade som påhitt. Sen gick tankarna överstyr liksom.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_2835605.svd

Leif Nixon sa...

Beklagar att jag ställer till det. 8^)

Ja, GCHQ-projektet är otrevligt. Jag upphör aldrig att förvånas över Storbritanniens övervakningsiver.

Mary X Jensen sa...

Tack det var väl snarast bra efetrsom jag lyckades stöka till det själv och det ordentligt.