fredag 22 maj 2009

Personerna är viktigare än löften...

Miljöfrågan är i fokus under EU-valet. Alla vill vara bäst men på olika sätt. Fredrik Reinfeldt vill att alla länder ska hjälpas åt för att det ska ge bäst effekt. Andra vill annat.

När det gäller personer så har jag bestämt mig sedan länge vem som får mitt kryss. Det blir Gunnar Hökmark. Det finns flera anledningar. Dels tycker jag rent allmänt att han är en bra politiker med egna och starka idéer. Så som det ska vara. Dels är han erfaren och senior, en i EU-sammanhang icke föraktlig egenskap. Ute i Europa spelar nämligen erfarenhet en stor roll för att man ska få pondusgenomslag och därigenom får man också större möjligheter att jobba sig igenom den stora och tungrodda organisationen. Detta ska inte underskattas. Läs mer om varför jag gillar just honom som EU-parlamentariker här. Han skriver själv om sin valrörelse på nätet här.

Var tredje person har ännu inte bestämt sig vad de ska rösta och det kan svänga rejält menar Dan Nilsson i SvD. Så det är bara att gå ut och jobba då och övertyga människor om att det är viktigt att rösta. Får just en EU-lektion av sonen här - Nästan en tredjedel av de lagar i Sverige kommer från EU-direktiv, det är inte riktigt klokt. Det är alltså viktigt att rösta på den som kan vara med och styra upp det hela så att vi inte helt fastnar i händerna på andra länders idéer om hur det ska vara här. Det måste vi bestämma själva ändå. Eller hur? Överstatlighet vill vi inte ha.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: