lördag 13 juni 2009

En av många moderater som blev piratpartister...

Jag hör många moderater i min närhet fnysa åt Piratpartiet. Det har fastnat i det där med tjuveri och fildelning och upphovsrätt. Den som hängt med ett tag på nätet och deltagit i diskussionerna vet att det handlar om helt andra saker. Mycket viktiga sådana, demokratiska principer.

Runt omkring oss byggs upp ett kontrollsamhälle som man verkligen inte ska låtsas som om det inte finns. Varför är dock svårt att säga. Jag hävdar att det beror på okunskap i många led, det går det att göra något åt genom ständig utbildning och information, men tänk om jag har fel? Och att det är så att det verkligen finns en "ond" makt som vill hålla kollen på oss? Bara för att det går. Nej, jag vill bara inte tänka så.

Thomas Gür skriver i SvD idag om att vi kan hålla rätt på oss själva, lära våra barn hur de ska hantera sitt nätliv, vi kan genom olika åtgärder skydda oss från trojaner och virus, men inte från våra politiker. Det är mycket krass betraktelse av det som hänt i politiken det senaste året. Att frihet på nätet, skyddet för personlig intergitet och vikten av öppenhet skulle bli en valfråga var öppet för ett år sedan menar Gür. Farmor Gun har reflekterat kring inlägget. Mårtensson och Anohito uppskattar Thomas Gürs artikel.

Göran Widham är moderaten som blev Piratpartist detta val. Det är många av mina vänner som blivit det. Han har gjort en intressant analys, en Val-U (valutvärdering). "Integritetsfrågorna - om de inte var en viktig del av det politiska samtalet i Sverige förut så är de det nu! Om någon till äventyrs trodde att de skulle gå att tiga bort dem från dagordningen så har valresultatet visat att de hade fel. Informationspolitiken är här för att stanna. Om inte piratpartiet fortsätter ha framgång med den så beror det på att de andra partierna har adopterat den. Vi integritetsvänner kommer att ha vunnit i alla fall, det är jag övertygad om." Läs hela Görans inlägg, det är heltäckande och frågorna han ställer är intressanta. Annarkia skriver intressant om Piratpartiets kommunikationsframgångar på internet. Lars Ilshammar menar att det är viktigt att inte underskatta det nya tvärs-igenom-alla-politiska-ideologierpartiet framöver.

Jag må vara naiv kan man tycka men jag tycker mig fått signaler att integritetsfrågorna kommer upp i de etablerade partierna framöver, det går helt enkelt inte att bortse ifrån dem. Hoppas bara att man kan släppa sargen och tanken fri - och släppa fildelnings- och upphovsrättsvinkeln. Det är bara en liten del av det hela. Kent Persson är en annan moderat som har börjat tänka i dessa banor. En sak är säker - frågan måste gå igenom organisationskroppen flera gånger nu. Inga Quickfixar. Piratpartiet har visat hur man kommunicerar på nätet och hur man mobiliserar. Titta gärna på det men glöm inte innehållet i deras budskap.

Det gäller att sätta sig in i vad som är på gång i samhället, det som ligger utanför det vi är vana vid. DreamHack är ett ställe dit lagstiftare bör ta sig. Det är ett ställe dit tusentals ungdomar och andra intresserade tar med sig sina egna datorer och kopplas samman under tre dagar. De är inga gangsters, de är vår framtid och det här är en livsstil. De träffas ett par gånger om året och har hållit på sedan 1995. Det finns anledning att sätta sig in i deras liv. Det pågår för fullt runt omkring oss.


Läs också min tidigare artikel - Internet är inte bara lattjolajban.


(intressant)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , Bloggat:Leo Erlandsson Svensson Enligt min Humla Badlands Hyena Oscar Swartz HAX Troberg Projo D Nyström opassande JensO Lake Scaber Nestor satmaran





12 kommentarer:

Mike sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Mr Profit sa...

Nej, jag tror verkligen inte något kommer att förändras alls. Det kommer att komma "informationskampanjer" från alliansens sida som ska "upplysa" oss om att FRA verkligen behövs för att skydda trupper i Afghanistan eller identifiera alla okända terrorister som hotar Sverige. Men ingenting i praktiken kommer att förändras. Kanske lite låtsaskontrollinstanser, men kablarna kommer att kopplas in, och FRA kommer att kontrollera allt och lagra alldeles för mycket (Hey, det är ju "metodutveckling" och då är ju alla undantag beviljade enligt lagen). Jag har röstat borgerligt i tre val hittills, men jag lovar att om lagen inte rivs upp, så är min röst permanent vigd till motståndarsidan för all framtid - utan undantag.

Mary X Jensen sa...

Mike - jag delar inte din analys. För mig är den för mycket skräckscenario. Den stora planen fungerar aldrig.

Däremot tror jag att verkligheten ligger närmare Mr Profits tankar.

Peter sa...

1984-ledaren är väl inte skriven av Sanna Rayman utan av PJ Anders Linder. Lite tynhgre kanske t o m?

Mary X Jensen sa...

Tack Peter! Jag har blivit helkass på att l'nka på senare tid. Inlägget kräver en egen post, jag tar bort det härifrån.

Har du inte hängt på idag?

Dennis Nilsson sa...

@Mike
Visst har jag tittat på Zeitgeist.com, förmodligen innan du ens hade hört talas om den.

Där har man tagit världens alla konpirationsteorier och försöker få det till att vara en enda konpirationsteori, även när "teorierna" motsäger varandra.

Jag har också sett nästan alla de dokumentärer de har tagit sina filmklipp från. Filmklippen använder Zeitgeist sedan för att argumentera för andra saker. Så man försöker koka en stor soppa på flera spikar.

Man har en del poänger, men de går förlorade i allt "livet är eländigt"-snack.

Trist, för på det sättet man beskriver vissa förhållanden, så skrämmer man bort många Svenssons.

En sak är i alla fall säker. Någon/några har idag ett intresse av att bygga upp konflikter och motsättningar runtom världen.

Vill man söka svaret på detta så kan man alltid kolla upp vem det är som betalar räkningarna, respektive tjänar pengar på det.

Onekligen har dessa individer inga skrupler.

Skatan sa...

Tack för ditt fina inlägg.. Jag är också gammal Moderat ...medlem... men röstade i EU-valet på Piratpartiet för att frågorna om demokrati,integiritet på nätet, skulle tydliggöras... och tas på allvar... och det verklar som om framgångarna i valet för PP verkligen redan åstadkommit... en hel del "uppvaknande" för de "etablerade" politikerna... //säger...en "till åren kommen" PP-entusiast med sin förankring hos Moderaterna

Mary X Jensen sa...

Mike - Jag tycker att du tar ut svängarna lite väl mycket nu. Fredrik Reinfeldt är en väldigt trevlig person och varm i hjärtat, int emer än människa dock med allt vad det innebär. Så jag tar bort dina mystiska (mitt sätt att se) inlägg.

Mike sa...

JA ta bort inläggen skäms inte ,, ta jobb hos Fra.

Ja reinfeldt är trevlig Nordkoreas president är sekert ochså trevlig att umgås med.

Men tyvär jag beblandar meig inte med satansdyrkare, lögnare och massmördare.

Ja jättetrevlig.

ta jobb hos Fra istället för blogga.

Blev rädd för sanningen i inläggen va?

Vilka typer ,, men ni kan inte tysta hela världen för evig oavsett,,, folket börjar vakna..


Hahahahaha IN YOUR FACE losers.

All ungdomar vet och historian komemr bevisa er som nyttiga idioter.

Mary X Jensen sa...

Mike - jag har tagit bort dina inlägg bara för att du surrar så in i nordens. Det finsn inget innehåll, bara en massa uppkast.

Låter ovanstående finnas kvar så kan folk förstå.

Jag skäms inte ett ögonblick. Det här är min blogg.

Mike sa...

Klart du inte skämms du indoktrinerat boskap utan fri tanke,, varför skulle du skämmas.

Inläggen var menade för åsnan att leta reda på sanningen i själv.

Ni efaan otroliga.

Inte mycket bättre än statsmedia själva.

Totalt indoktrinerade.

Bloggare = Muppar.

Mary X Jensen sa...

Mike - kallar du mig mupp? Den som sa´t han va´t säger jag då.

Kan du inte skaffa dig en egen blogg?