torsdag 2 juli 2009

Viktigare att ta tag i frågan än att pulvrisera Piratpartiet...

Taktik i all ära, men nu när allt fler politiska partier inklusive mitt eget börja attackera Piratpartiet och försöker förlöjliga dem på olika sätt i stället för att ta den stora frågan om personlig integritet på allvar så blir det överlöjligt och svårt att ta påallvar. Förvisso ingår det i det politiska spelet att försöka ta udden av den andre, men man ska aldrig underskatta sin publik. När Expressen börjar skriva om bloggaren HAX och hans inblandning i porrbranschen som någon slags förklening av hans lämplighet har det gått för långt. Hade han hållit på idag skulle jag iofs personligen spöa upp honom. Men nu är det här en gammal dumhet och man ska inte behandla människor som om de inte lär sig av sina misstag. Det är ett misstag. För faktum är att HAX avslöjade porrkungen så att han åkte dit. Det var en bra grej.

Jag var i Almedalen ett par dagar, det var allmänt otroligt kul. Jag träffade massor med nya människor och till och med goda vänner från min tid på Burrouhgs (var en gång ett av världens största dataföretag) och vänner från min tid på Datornytt och sen gamla och nya i blandad kompott. IT, Media och politik, mina branscher. Mycket kul. Jag flöt runt där som den grå eminensen. (tag nu inte det bokstavligt direkt, så där lite spanande och igenkänd, cool)

Men rent politiskt så börjar jag känna mig smått förbannad över att integritetsfrågan bara passerar förbi som om den inte fanns och att man i stället koncentrerar sig på att försöka punktera piratpartiet. De har idag en fråga, ta hand om den i stället för att tjafsa. Det är en smartare strategi faktiskt.

Jag uppmanar alla politiker, särskilt riksdagsmän men även andra intresserade att läsa boken - Välkommen till övervakningssamhället skriven av Kristoffer Gunnartz. Den finns på Bokus och kostar några tior.

Uppdatering: Att jag skrev spöa upp härovan var ett sätt för mig att tala om att jag inte gillar porrverksamheten. Ett utslag av min humor alltså. Den som vet vilka HAX och jag är inser snabbt vem som skulle åka på stryk. Men observera detta är lite humor bara...


Jag har lämnat Almedalen och tagit mig till Skåne och ska nu under helgen delta i en av årets stora begivenheter, nämligen grillhelg med Sveriges hetaste internetnördar, och då menar jag de där tekniska typerna som satte upp det hela i Sverige och så min man som är väl i samma klass när det gäller IT-nörderi. Det ska bli rejält kul. Återkommer om detta.



Ja, de kan grilla också och i år blir det hembryggt öl, mycket intressant.

12 kommentarer:

Unknown sa...

Bra skrivet! Man kunde önska att de andra partierna kunde resonera så. Tyvärr är media viktigt i detta. För många läser bara rubrikerna. Jag har pratat vett med massor av dem. Ungdomen läser dock inte AB och Expressen. De läser bloggar och får därmed i sig mera matnyttigt. Jag tror att de gamla partierna kommer att skadas i slutändan. Jag hoppas att de kommer till insikt innan deras väljare går i graven.

Lars sa...

Brukar du gå runt och spöa folk som jobbar i porrbranschen?

Jerker Montelius sa...

Tycker du inte att löftet att "spöa upp" någon p.g.a jobb ligger alldeles på gränsen till ett internethot?
Den nivån hade jag förväntat mig av Militanta feminister i F! eller V.
Nåja. jag inser att det kanske var mer litterärt menat men kanske lite för mycket för god ton.

Hans J sa...

Det verkar som att Piratpartiet nu tas på allvar. De betraktas som ett reellt hot inför riksdagsvalet nästa år. Därför attackeras Piratpartiet nu från flera håll.

Flera partier attackerar: Socialdemokrater, moderater, vänsterpartiet och nu senast kristdemokrater.

Centerpartiets Maud Olofsson försöker taktiken att "tiga ihjäl" (och kanske stjäla PPs frågor). De "stjäl" (De förstår inte att idéer inte kan "stjälas") PPs idéeer och påstår att det är centerpartistiska idéer.

När de påstår att det var (c):s idéer har de till och med rätt. Det var så. Det var dessutom de "gamla" moderaternas idéer. Det är inte längre så. Inte ledningarnas i huvudpartiernas åsikter.

Ungdomsförbunden och de som fortfarande har en intellektuell rörlighet i partierna förstår frågorna och förfasas. Men vad kan de göra.

Får jag föreslå att de moderater som anser att partiets politik är käpprätt åt "H" i dessa frågor fortsätter att verka för dessa frågor inom Moderata samlingspartiet men "proteströstar" (i hemlighet - vi har fortfarande rösthemlighet i Sverige) på Piratpartiet.

1. Alltså kämpa för integritet i (M)
2. Rösta på (PP)

Olof Bjarnason sa...

Det är nog underförstått att så sker HansJ. Själv undrar jag om MaryXJ är en smygpirat ;) [ta inte illa upp Mary! fortsätt kämpa!]

Hans J sa...

@Olof Bjarnason:

När det gäller Mary så ska nog hennes nick snart bli:

M!

(Militanta Mary eller...) ;-)

Anonym sa...

Mary, on the point.

Staffan från Ekerö,
skriver anonymt eftersom min mobil inte låter mig logga in..

Anonym sa...

@Hans J:
du glömde det parti som hånar PP mest av alla... SverigeDemokraterna är som tokiga i "PP-smutskastning" :)

J.N sa...

Det som fascinerar mig mest är när du själv ska inse att du inte är moderat längre, utan borde byta parti? Jag vet att den dagen kommer :)

Skämt å sido så har jag sen länge, trots att jag står betydligt längre till vänster om dig politiskt sett, använt dig som ett bra exempel på moderater som har många vettiga åsikter och som man bör lyssna extra noga på, även om man är långt från moderaterna annars.

Men som sagt, jag blir mer och mer tveksam över om du de facto är moderat eller om det är som ett gammalt äktenskap som sen länge är över men som ingen vågar lämna på grund av den gamla trygga vanan i relationen.

Mary X Jensen sa...

Jo då - jag är synnerligen moderat. Men just i frågan om att låta den personliga integriteten gå före särintressen är vi inte helt överens partiledningen och jag. Däremot delar jag mina åsikter med många andra moderater. Det vore väl förfärligt om man inte skulle kunna ha lite olika idéer även inom ett parti?

J.N sa...

Absolut att man kan ha olika idéer inom ett parti men när det gäller grundläggande idéer, som jag upplever att både du och partiet i sig tycker det här är så tycker jag det vore svårt att stå långt ifrån varandra och jag upplever dig oftare kritisk till M än positiv.

Men det kan iofs bero på andra anledningar, som att det alltid är lättare att skriva om saker man tycker är värda att kritisera.

Mary X Jensen sa...

Nu förstår jag inte. Jag skriver ganska ofta positiva saker m moderaterna.

Att det skulle vara grundläggande för partiet att kränka den personliga integriteten är inte någon jag märker i de kontakter jag har med många andra moderater. Tvärtom.

Den frågan har gått över styr. Så är det bara, och det är den enda jag är kritisk emot. I övrigt så tycker jag att det mesta är OK. Politik för mig är inte att bara hålla med.

Dessutom så gillar jag statsministern väldigt mycket. Det finns inget alternativ till moderaterna för mig. Om man höjer blicken lite.